Green Cargo må kutte

Ulønnsomme transporter gjør at det svenske togselskapet vurderer kutt over hele linja.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Green Cargos volum og omsetning ligger rundt 20 prosent lavere enn det gjorde før finanskrisen. Tidligere sparetiltak og flere kontrakter med blant annet gruveindustrien, har ikke vært nok til å opnå lønnsomhet.

Nå skal Green Cargo derfor vurdere hele sin virksomhet for å finne nye områder der det kan kuttes.

- Vi skal være en viktig transportør for det svenske næringslivet også i fremtiden, og derfor m vi bli et selskap som tjener penger igjen, som kan investere for fremtiden og som klarer konkurransen fra lastebil og sjøtransport, sier Green Cargo-direktør Jan Kilström.

Green Cargo har også virksomhet tilknyttet Norge. Green Cargo er togoperatør for Schenker AS mellom Oslo og Narvik, og åpnet så sent som i september en rute mellom Trellebor/Malmö og Alnabru i samarbeid med CargoNet.

Hvor kuttene vil komme er ikke klart, men ifølge Green Cargo blir noe av de første de gjør å gå i dialog med kundene for å finne løsninger.

- Å fortsette å drive ulønnsomt er ikke noe alternativ. Det vil bety at noen kunder må betale andres ulønnsomme transporter, eller at vi undergraver Green Cargos framtid. Men hvilke steder i landet som vil påvirkes er for tidlig å si. Vi begynner dialogen med kundene nå, og regner med at den vil pågå noen måneder, sier Kilström.

Målet med omstillingen er å løfte resultatet med rundt 400 millioner kroner innen 2016.

 

Powered by Labrador CMS