Miljøveien til kontinentet
Nye seilings- og logistikkløsninger for eksport av fersk fisk fra Midt-Norge til markedene i Europa etableres.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Hitras Enovaprosjekt er i sluttfasen. Transportløsningene skal etter planen presenteres i juni.
Støttespillere
Blue Water Shipping, Midtnorsk Kysthavnallianse og Esbjerg Havn er gode støttespillere i det nye konseptet for ferskfisktransport på kjøl. Ikke minst har Blue Waters samarbeid med Smyril Line over mange år gitt et godt erfaringsgrunnlag for både sjøtransportløsninger og omstillingsprosesser.
- Med Hitra og Kråkøya kysthavner på laget som hovedhavner, kan Midt-Norge nå presentere bærekraftige sjøtransportalternativer for lakseeksporten, heter det i en pressemelding.
Viktig logistikkledd
I dag går 100% av eksporten på vei. Den kraftige produksjonsøkningen innen lakseoppdrett forventes å fortsette mot 2050. Det er viktig å sikre både bærekraftig produksjon og logistikk for denne svært viktige næringen allerede nå.
Både Hitra og Kråkøya kysthavn kan betjene all kyst- og Nordsjøtonnasje, både flerbruks-, ro/ro- og lo/lo-skip, inkludert frossen fisk. Dette servicetilbudet har stor betydning for kystgodstrafikken.
Bredt marked
I første omgang vil Esbjerg Havn være hovedhavn for store deler av Kontinent- og Øst-Europamarkedet, med foreløpig to seilinger i uken. Zeebrugge Havn vil dessuten være hovedhavn i en supplerende transportkorridor, som også utredes. Her kan også flere havner trekkes inn i forbindelse med returlastomfanget.
Sjøtransportløsningen forutsetter et godt samarbeid med veisiden i og med at semitraileren (uten fører) settes på dekk i et ro/ro-skip, og får dermed sin hovedfunksjon som både lastbærer- og distribusjonsenhet til og fra havn.