- Gå utenom Alnabru
- Send godset sjøveien fra Kontinentet, opp norskekysten og rett til Trøndelag.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det er klar tale fra logistikerne i Trondheim Havn.
Dette er en langt mer samfunnsøkonomisk fornuftig løsning enn å måtte innom flaskehalsen Alnabru i Oslo for videre frakt på bil eller bane, mener Trondheim Havn.
Havnen viser også til at godset ikke kommer fra Østlandet, men fra Østen, via Oslo.
Avlaster
En logistikkløsning sjøveien avlaster veinettet, og frigjør samtidig kapasitet på jernbanen.
I dag har Trondheim Havn ukentlige anløp av rederiene NCL og Sea-Cargo. Mens jernbanen avlaster veien med 25 trailere pr. tog, kan hver av skipene avlaste med 150-200 trailere.
Positiv Solvik-Olsen
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen understreket på et seminar hos Rederiforbundet nylig at sjøveien er en underutnyttet transportåre i Norge:
– Vi kan ikke asfaltere oss ut av det økte transportbehovet. Havet ligger der, det koster ikke noe å bruke det, sa samferdselsministeren.
I tillegg til stadig flere vogntog med problemer på norske vinterveier, snakkes det også om kapasitetsproblemer på et stadig mer belastet veinett. Samtidig øker godsmengdene og transportbehovet.
Ubegrenset kapasitet
Trondheim Havn er enig med CargoNet som vil ha mer gods over på jernbane. I dag går det opptil seks tog daglig i hver retning mellom de store byene, som hvert kan ta 25 trailere.
- Samtidig er det en kjensgjerning at det er kapasitetsutfordringer også på jernbane, og at påliteligheten er utsatt, særlig vinterstid. Vi tror svaret ligger i en kombinasjon mellom sjø og bane. Til sjøs er kapasiteten i praksis ubegrenset, og man omgår all lokalmiljøproblematikk og trafikkfare, skriver Trondheim Havn på sin nettside.