Vannet på skinner
Sidespor-arbeidet i Iveland er i gang. Dermed er et unikt eksempel på realisering av intermodalt knutepunkt snart i havn.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Jernbaneverket har bevilget ti millioner kroner til utbygging av sidespor på den 40 kilometer lange strekningen mellom Vatnestrøm og Kristiansand Havn.
Voss Water går med dette foran med å flytte transporten fra vei til bane.
- Nå fraktes 3500 vanncontainere langs landeveien i året. Til våren tar vannvognene over for 7000 vogntog årlig, forteller styremedlem og medeier i Voss Water, Rune Fløgstad, til Mtlogistikk.
Han viser til at nærmere 100 trailere henter vann fra produksjonsanlegget ukentlig, i tillegg til trailere som leverer plast, glass og andre innsatsfaktorer.
Sidespor til stor nytte
Det er Iveland kommune som skal eie det nye sidesporet. Vanntoget skal gå fra Vatnestrøm til Kristiansand én gang i døgnet i starten og skal driftes av godstogselskapet CargoNet.
- Det blir plass til 22 vogner med containere på hvert tog. Det skal dekke behovet. I fabrikken på 12.000 kvadratmeter produseres 75.000 flasker i timen. Dette krever effektive transportmidler og en god logistikk, understreker Fløgstad som forventer en årlig vekst på nærmere 30 prosent mot 2020.
Fjerner 20.000 tonn CO2
At Vossvannet kjøres med elektrisk tog i stedet for dieseldrevne vogntog, betyr mye for miljøet.
- Våre konsulenter har regnet ut en stor miljøeffekt. Det er ganske formidabelt, sier Fløgstad.
Konsulentene regner med 20.000 tonn CO2 ekvivalenter mindre i utslipp etter fem år.
Sidesporet som skulle koste 12-15 millioner kroner er nå kalkulert til 20,2 millioner. Et spleiselag bidrar med om lag halvparten av totalkostnaden.
– Vi er svært fornøyd med samarbeidet mellom de ulike aktørene, og vi gleder oss til de første vannvognene ankommer havnen, sier havnedirektør Halvard Aglen i Kristiansand.
Omlag 4,7 millioner liter vann forsvinner hver måned ut fra Voss Productions. To tredjedeler av vannet tar turen over Atlanteren og Voss' største marked, USA.