Et kinderegg for samferdsel
Tirsdag åpnet samferdselsminister Jon Georg Dale og ordfører i Narvik Rune Edvardsen den nye cruisekaia i malmbyen Narvik til 160 mill. kroner. – Den største enkeltinvesteringen vi har gjort noensinne, sier havnedirektør Rune Arnøy i Narvik.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Samferdselsminister Jon Georg Dale la hjemturen fra møter i Tromsø via Narvik for å få med seg åpningen av regionens, byens og Narvik Havns nye cruisekai.
Dale og ordfører Rune Edvardsen klippet sammen over båndet som markerte at Narvik nå har fått en egen cruisekai, 100% finansiert av havnen selv.
Det ble tid til mer enn dette. besøk i havnens nye Havnens Hus, orientering om havnens beredskapsstatus, tiltak og trafikkutfordringer byen står overfor.
Samferdselsministeren hadde ca. én time på seg fra ankomst cruisekai i Narvik til han på nytt måtte ut til Evenes og fly til Oslo. En nyttig time for samferdselsminister med følge.
Narvik Havn KF er sentral og i front på havneberedskap her til lands. Det må de være med de mange og store bulkskipene som anløper og preger havne- og bybildet.
15. oktober fikk de også cruiseskipet Queen Elizabeth med sine 300 meter på besøk ved ny kai. Cruise- eller flerbrukskaien, som den også kalles, vil i hovedsak være rettet mot en voksende cruisetrafikk og turisme.
Skipet ruvet godt i bybildet, og det satses nå på videre utvikling av cruise og reiseliv i Narvik og regionen. Det er ikke bare mulighetene for et Alpin-VM i 2027 som er i tankene her, men utviklingen over de siste 5-6 årene har gitt klare signaler om Narvik som interessant cruisedestinasjon. Her åpnes mange muligheter for bl.a. kombinasjonen cruise og turopplegg med Ofotbanen.
Tungtrafikkken en utfordring
Samferdselsministeren fikk også en kort orientering om de trafikale utfordringer byen står overfor. Tungtrafikken er økende, og i en av rundkjøringene i sentrum er det målt 442 vogntog i døgnet.
Det er snakk om å flytte dagens E6 til en sentrumstunnel. Økt kapasitet i Narvikterminalen, rettet mot bil/bane/båt-trafikk, gjør at tungtransport gjennom Narvik sentrum vil øke i tiden fremover. Dette må ses i sammenheng med økt produksjon i havbruksnæringen. Det arbeides nå fra Narvik Havns side med tiltak for å øke sjø/bane-transportene over Narvikterminalen.