400 lastebiler kjører ulovlig
Kabotasjetallene fra Sverige sjokkerer, men nå har svenskene også fått et nytt superpoliti som kun jakter på de ulovlige transportene.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Universitetet i Lund har kartlagt den illegale lastebiltrafikken i Sverige, gjennom den såkalte kabotasjestudien. Og resultatet er klart: omfanget av ulovlig kabotasje i Sverige er stort.
Forlater aldri landet
I løpet av den perioden studien pågikk, kjørte 400 lastebiler ulovlig i Sverige. Reglene er klare: utenlandske lastebiler kan kjøre tre turer innenlands i Sverige innen sju dager etter at de kom til landet med lovlig, internasjonal last.
Mange transportselskaper benytter imidlertid muligheten til å ta langt flere innbringende oppdrag innenlands i Sverige, med sjåfører som har lønn langt under nordisk standard.
- For å ta et eksempel. Et bulgarsk transportselskap som har seks lastebiler i Sverige. De forlater ytterst sjelden landet, og visse biler forlater aldri landet. De kjører med makedonske sjåfører som naturligvis har mye dårligere vilkår enn hva reglene i Sverige tilsier, sier Henrik Sternberg, som har ledet studien, til SVT.
Se innslag fra SVT nederst i saken.
Superpoliti
Svensk politi har prøvd å ta grep. I Helsingborg har politimannen Sören Johansson som eneste jobb å stoppe ulovlige transporter. På en måned bøtela han for 350.000 svenske kroner.
Ved hjelp av en kortterminal kan Johansson kreve inn boten umiddelbart, noe som gjør det vanskelig for sjåførene å komme unna.
Johansson har likevel en viss sympati med sjåførene.
- Sjåførene lever under forferdelige forhold. Lave lønninger, ingen forsikringer. De har ikke orden på arbeidstider, kjører ulovlige transporter og dårlige biler, sier han til SVT.