Vil ha minstelønn for utenlandske sjåfører
YS krever at utenlandske sjåfører i Norge må få norsk minstelønn. Det vil i visse tilfeller kreve en femdobling av lønna.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
- Det er tid for handling. Derfor krever YS allmenngjøring innen gods- og turbussbransjen, sa YS-leder Jorunn Berland på Arendalsuka tirsdag.
Berland forteller at kabotasjeregelverket så fritt at turbussjåfører med 30 kroner i timen og uten rettigheter til helge-fri jobber hele turistsesongen i Norge. Det eneste som vil redde lønnsnivået til disse sjåførene er allmenngjøring, mener hun.
På turbuss kreves det en minstelønn på 148 kroner i timen, tillegg for arbeid på røde dager og tilstrekkelig overnatting. På gods kreves det en minstelønn på 156,57 kroner og diettpenger.
- Vi velger for første gang å bruke allmenngjøring som virkemiddel, fordi vi ser at noe må gjøres raskt før bransjen utraderes, sier YS-leder Jorunn Berland.
- Det skal ikke lenger være lov å lønne sjåfører med så lite som fem tusen kroner i måneden, slår hun fast.
YS-kravet om allmenngjøring for gods- og turbussbransjen i Norge får støtte fra forbundsleder Svein Furøy i Yrkestrafikkforbundet (YTF).
- Mange tiltak er foreslått, men hittil handler de fleste tiltakene i den politiske debatten om tekniske tiltak. Allmenngjøring er det eneste som vil gjøre lave lønninger og dårlige arbeidsvilkår ulovlig, sier Furøy.