Merverdiavgift på kabotasje
Et enstemmig Storting har bedt ”regjeringen på egnet måte legge til rette for at alle selskaper som driver transportvirksomhet i Norge, svarer merverdiavgift til den norske stat etter norske regler”, melder nettstedet til NHO Transport.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Vedtaket ble fattet til tross for at Finansdepartementet i oktober i fjor ga uttrykk for at det ikke er behov for å gjøre noe på dette feltet.
Stortinget har også bedt regjeringen kartlegge omfanget av kabotasje i det norske transportmarkedet. I tillegg anmodes regjeringen om å "legge til rette for at skattemyndighetene intensiverer kontrollen med transportnæringen for å hindre skatteunndragelser og ytterligere konkurransevridning til fordel for utenlandske transportører".
Økte kontrollmuligheter
– Dette er svært positivt, sier Jon H. Stordrange, adm. direktør i NHO Transport. – Vi foreslo dette i Samferdselsdepartementets arbeidsgruppe vedrørende kabotasje som kom med sin rapport i mars i fjor. I tillegg har vi tatt saken opp med Samferdselsdepartementet og på høring i Stortingets finanskomite 6. januar i år, tilføyer han.
NHO Transport har konkret foreslått at problemstillingen løses ved å innføre en nullgrense for merverdiavgiftsregistering i Norge slik Danmark gjorde 1. juli i fjor. Da må alle som driver nasjonal transport og kabotasje, være merverdiavgiftsregistrert.
Dette innebærer at enhver transportør, norsk eller utenlandsk, som tar nasjonale transportoppdrag, vil operere ulovlig hvis selskapet ikke er merverdiavgiftsregistrert. Det vil gi økte kontrollmuligheter og gi bedre oversikt over utenlandske transportørers virksomhet i Norge.