Når tog ikke akkurat går på skinner
For tung, for lang og for utenlandsk. Det meste var galt med togtransporten i Telemark.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Rjukanbanen har fått tillatelse av Norsk Jernbanemuseum til å disponere tre togvogner fra 1920- og 30-tallet tre av de neste ti årene. Men da de skulle transporteres fra Vennesla til Rjukan, var det mye som ikke var på stell for én av transportene.
Statens vegvesen skriver på Twitter at jernbanevognen var for lang, til tross for at den var plassert på en spesialtilhenger. Sjåføren ble også ilagt vektgebyr, og transportøren ble anmeldt for ulovlig kabotasje.
Til avisen Varden forklarer Hans-Victor Braathen, jernbaneansvarlig hos Norsk Industriarbeidermuseum, at togvognen var lastet feil på lastebilen.
– Vognen var såpass lang at det ble for lite vekt på fremakslingene, sa han til avisen tirsdag.
– Feilen ble oppdaget da bilen ble vinket inn i kontrollen og vekta ble sjekket. Det er leit, men det er transportøren vi har leid inn og som har påtatt seg oppdraget, som er ansvarlig, så dette kom som en bombe på oss, sier Einar Gabrielsen, avdelingsleder for NIA på Rjukanbanen, til Telemarksavisa.
Han understreker at det er transportøren som blir anmeldt.