Sjåførlønninger under 5000 kroner

De utenlandske langtransportsjåførene på norske veier tjener svært dårlig, viser fersk undersøkelse.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det viser en undersøkelse gjort av Yrkestrafikkforbundet (YTF). Nesten 500 langtransportsjåfører har svart på en anonym undersøkelse gjort i samarbeid med Statens vegvesen på Svindesund 1. til 3. juli.

I undersøkelsen oppgir nesten hver fjerde sjåfør at de tjener under 8500 kroner i måneden før skatt. 29 av sjåførene svarte at de tjente under 600 euro i måneden – altså under 5000 kroner før skatt.

– Dette er verre enn vi hadde trodd. Det viser at det foregår sosial dumping i transportbransjen i Norge. Før har vi hatt mistanke om det, men nå mener vi dette er bevist. Og det skjer helt lovlig, det er ikke forbudt å betale 600 euro i måneden til sjåfører som ikke har norsk tariffavtale, sier Ida Langdalen Kristiansen, kommunikasjonsansvarlig i YTF, til NRK

De som har lavest lønninger kommer fra Polen, Litauen, Romania og Slovakia.

Vi har hørt mange myter om 1000-eurosjåføren, og i denne undersøkelsen ble myten bekreftet, sier forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet, Svein Furøy.

Spørreundersøkelsen blant de nesten fem hundre sjåførene viser også at det sitter utenlandske sjåfører i norskregistrerte biler.

Av 42 norske biler i undersøkelsen satt det en utenlandsk sjåfør i 17 av dem, tilsvarende 40% av bilene. 6 av disse var svenske og 5 var polske, mens det var to fra Tyskland og to fra Litauen.

63 posent av sjåførene oppgir at de har kjørt kabotasje i Norge de siste 12 månedene, men undersøkelsen gir ikke noe svar på hvor stor andel av dette som er lovlig og hvor mye som er ulovlig kabotasje.

Her kan du se hele undersøkelsen 

 

 

Powered by Labrador CMS