Strengere kabotasje-straff
Sverige øker straffen for ulovlig kabotasje etter nyttår.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Kabotasje er og blir et omstridt tema innen nordisk transport. Nordiske sjåfører blir utkonkurrert av utlendinger med lave lønninger, selv på innenlandske transporter.
Kabotasje er i utgangspunktet ikke lov, men EU-tilpasning gjør at et utenlandsk vogntog har lov til å kjøre opp til tre turer innenlands innen én uke etter at bilen kom inn i Norge med reell internasjonal last.
I Sverige økes nå straffen for ulovlig kabotasjekjøring, og vil fra 1. januar gi en bot på 40.000 svenske kroner, opplyser det svenske næringsdepartementet.
Videre innføres en lov som gir politiet eller tollvesenet lov å holde tilbake kjøretøy som ikke har gjort opp for seg.
I Norge fikk Bring tidligere i år et forelegg på 25.000 kroner, men en undersøkelse MTlogistikk.no gjorde i høst viser at svært få av de som blir anmeldt for kabotasje faktisk ender opp med å få straff.
Les saken: 95 prosent ustraffet etter ulovlig kabotasje
Av 39 kjøretøy som ble anmeldt for ulovlig kabotasje på Romerike de siste tre årene, var bare to straffet, viste tallene som MTlogistikk.no fikk tilgang til.