Utenlandske sjåfører skylder 200 mill.
-Bøter og kjøreforbud fungerer ikke, sier UP-sjef om kampen mot trafikkfarlige utenlandske vogntog.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Utenlandske vogntog har et dårlig rykte på norske veier. De forbindes med livsfarlige forbikjøringer, dårlige dekk og vinterutstyr og en holdning som sier at norske lover og regler kun er veiledende.
UP-sjef Knut Danielsen mener dagens regelverk ikke er strengt nok.
– Bøter, kjøreforbud og avskilting er bare en dråpe i havet. Mange utenlandske sjåfører kjører videre uansett og betaler aldri boten, sier UP-sjef Knut Danielsen i Nordland til NRK.
Utenlandske sjåfører skylder den norske stat 200 millioner kroner i bøter som ikke er betalt. Sjåfører fra Polen, Litauen og Romania skylder til sammen 77 millioner kroner.
Ifølge Statens Innkrevingssentral er det svært vanskelig å kreve inn penger på tvers av landegrensene – spesielt fra østeuropeiske land.
Problemet er at norsk lovgivning rundt tvangsinnkreving bare gjelder i Norge. Vi har en avtale med de andre nordiske landene som gjør at vi kan kreve inn bøter. Men utenfor Norden må vi bare stole på at de betaler, sier informasjonssjef Tore Bratt ved Statens Innkrevingssentral.