Full strid om kabotasje i EU
11 EU-land har gått sammen for å stramme inn og gjøre reglene klarere, mens mange østeuropeiske land ønsker full liberalisering.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
- Det er noen veldig tåkete regler. Vi trenger noen klarere regler, sier transportminister i Danmark Magnus Heunicke, ifølge transportmagasinet.dk.
Danmark og ti andre land har overfor EU-kommisjonen krevd klarere regler for kabotasjekjøring.
Håpløst for kontrollørene
Heunicke trekker blant annet frem at det er håpløst for danske kontrollører å forholde seg til kjøresedler med kyrilliske bokstaver. Det er heller ingen fasit på hvor ofte en utenlandske sjåfør kan laste og losse nye varer etter å ha avlevert sin opprinnelige last.
Belgia, Dnmark, Frankrike, Hellas, Nederland, Italia, Luxembourg, Portugal, Spania, Tyskland og Østerrike står bak kravet om klarere regler, samt en stans i den totale liberaliseringen av transportmarkedet som blant annet Polen og flere andre østeuropeiske land kjemper for.
- En full liberalisering vil bety at du kan kjøre hvor du vil, og med en hvilken som helst lønnsavtale. Dersom vi får det, vil det ikke bli en eneste dansk lastebil eller dansk sjåfør igjen. Det er jeg sikker på, sier Heunicke.
Hard kamp
Det samme vil trolig da også gjelde Norge og norske sjåfører, siden Norge gjennom EØS-samarbeidet følger EUs handelsregler. Men kampen mot liberalisering kan bli hard, advarer Heunicke.
- Det var riktig mange land som tok ordet og ønsket seg utvikling i en annen retning. Men vi var først ute og bygget opp en allianse, sier transportministeren.
Det er usikkert hvordan EU-kommisjonen vil besvare henvendelsen fra de 11 landene, og heller ikke sikkert at en gjennomgang av reglene før hele EU-kommisjonen skiftes ut senere i år.