Kvinnelige lastebilsjåfører mest lønnsomme
- En økt andel kvinner i transportbransjen er helt vesentlig for å styrke den norske transportnæringen, forteller NLF-direktør Geir A. Mo.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Tall fra SSB og forsikringsselskapenes trafikkskadestatistikk fra 2016 bekrefter en tendens næringen har sett i mange år: Kvinnelige lastebilsjåfører har færre ulykker enn menn, og ulykkene de er innblandet i har generelt lavere skadegrad.
Dette bildet kjenner lastebilsjåfør Jannike Rasmussen seg igjen i. Hun har bare hatt ett uhell på sine tre år i yrket.
- Med tanke på at jeg kjører rundt 100 000 kilometer årlig synes jeg det er ganske bra, sier Rasmussen til NLFs nettsted lastebil.no.
Hun har selv møtt skepsis ved jobbsøking i transportbransjen. Til tross for dette håper hun flere jenter velger sjåføryrket i fremtiden.
- Noen er fortsatt skeptiske til å ansette jenter, og det er helt ubegrunnet. Jeg har flere venninner som er lastebilsjåfører, og vi har alle opplevd det samme. Det er viktig å ikke gi seg. Det gjelder bare å stå på og bevise at de tar feil, forteller Jannike.
Nå får hun og andre kvinnelige yrkessjåfører hjelp av statistikk som bør fjerne all skepsis: Ifølge SSB var det i 2016 omlag 1 000 kvinner registrert med yrket "lastebil- og trailersjåfør", av totalt 26 000 i Norge. Tall fra trafikkskadestatistikken viser at det i 2016 ble registrert 3 678 ulykker med lastebil hvor kjønn på sjåfør ble registrert. Av disse er bare 79 ulykker tilskrevet kvinnelige sjåfører, mens de resterende 3 599 tilskrives menn. Fordelt på det totale antallet sjåfører betyr det at kvinner har omtrent halvparten så høy ulykkesfrekvens per sjåfør som sine mannlige kollegaer.
Halv ulykkesfrekvens - halv skadekostnad
I tillegg til en langt lavere ulykkesfrekvens er kostnaden per skade også halvparten så stor for kvinner i lastebilyrket som for menn. Statistisk sett vil hver mannlige sjåfør ha 0,144 ulykker årlig. Skadekostnad per ulykke ligger på 30 125 kroner, noe som gir en årlig gjennomsnittlig kostnad per mannlige sjåfør på 4 338 kroner. Den samme andelen for kvinner er bare 0,079 ulykker i året, og kostnadene per ulykke er bare 14 950 kroner. Det gir en gjennomsnittlig kostnad per kvinnelige sjåfør på 1 181 kroner - altså fire ganger lavere enn hos menn.
Både sjåfører og lastebileiere
Emilie Slettmoen (22) fra Vinstra er Norges yngste lastebileier. Hun setter seg selv bak rattet ved behov og er overbevist om at næringen er tjent med flere jenter.
- Jo flere jo bedre! Det er ingen grunn til at dette skal være et manneyrke i 2017. Tvert imot, sier hun.
Samtidig understreker hun at det er viktig å ha interessen:
- Dette handler om hva en trives med. Hvis en synes yrket virker spennende, er det ingenting som står i veien for å bli verken lastebilsjåfør eller bedriftseier.
Rekrutteringsbehov
Administrerende direktør i NLF Geir A. Mo håper både gutter og jenter sikter seg inn på transportyrket i fremtiden, men legger ikke skjul på at kvinnene vil bli spesielt ettertraktet.
- Norge trenger absolutt flere kvinnelige yrkessjåfører. De har ikke bare færre skader, men de kjører også penere. Det gir utslag i lavere driftskostnader knyttet til drivstoff, dekk og bremser. Hvis du har transportblod i årene og liker deg på veien, er det ingenting å lure på. Skaff deg lastebilsertifikat og bli med på å gjøre næringen enda bedre, oppfordrer Mo.