Tunnelen åpen - men forbud mot lange kjøretøy
Fra og med mandag 29. mai er det midlertidig forbudet for tunge kjøretøy over 12 meter på hverdager i tidsrommene kl. 07.00-09.00 og 15.00-18.00 i Oslofjordtunnelen.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
- Begrunnelsen er at vi i størst mulig grad vil unngå at kjøretøy som erfaringsmessig har høyere risiko for brann er i tunnelen sammen med mye annen trafikk, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Nils Audun Karbø.
Statens vegvesen vil i tiden etter gjenåpning etter brannen 5. mai intensivere kontrollaktiviteten for å sikre at skiltingen følges.
- Vi har forståelse for at dette skaper utfordringer, særlig for næringstransport, fremholder Karbø.
- Men for å ivareta trafikksikkerheten på best mulig måte, og i påvente av andre løsninger som tar lenger tid å få på plass, har vi likevel valgt å innføre et forbud for tungtransport over 12 meter i rushtiden.
Forbudet gjelder inntil andre tiltak som i samme grad ivaretar sikkerheten er etablert.
Tiltak ved åpning:
- Midlertidig forbud for tunge kjøretøy over 12 meter på hverdager i tidsrommene kl. 07.00-09.00 og 15.00-18.00.
- Ny skilting utenfor tunnelen med: «Stengt tunnel/Closed Tunnel» og «Brann/Fire».
- Tydeligere skilt inne i tunnelen «Snu og kjør ut igjen/ Turn + Brann/Fire».
- Bom går raskere ned ved rødt lys.
- Skilting av minimumsavstand på 100 meter mellom tunge kjøretøy.
- Skilt med symbol for videoovervåking.
- «Keep Distance» skilt og merking i veibanen inne i tunnelen.
- Tungbilberger i beredskap på Måna på hverdager i tidsrommet kl. 09.00-15.00. (Midlertidig tiltak for å evaluere eventuell effekt i forhold til redusert stengetid.)
- Hyppigere tekniske kontroller av tunge kjøretøy (inkludert mobil varmeskanner).
Tiltak som iverksettes raskt etter åpning:
- Oppfrisking av rumlefelt inne i tunnelen.
- Tydeligere merking i veibanen.
- Varmeskanning av tunge kjøretøy som et prøveprosjekt.
På lengre sikt kan det være aktuelt å vurdere disse tiltakene:
- Friteksttavler på hver side av tunnelen for å kunne gi mer utfyllende informasjon til trafikantene om for eksempel prognose for åpning av stengt tunnel.
- Opplæring av trafikanter, om for eksempel viktighet av å holde avstand, lavt gir og lignende, i samarbeid med foreninger/næringsliv
- Flere skilt med «Snu/Turn + Brann/Fire» (synlig kun ved brann).
- Høytaleranlegg i tunnelen for innsnakk fra Veitrafikksentralen.
- Systemer som kan identifisere og luke ut risikokjøretøy ut i fra registreringsnummer eller bombrikke.
Det midlertidige fergetilbudet for passasjerer mellom Sætre og Drøbak tilbys til og med dagen for gjenåpning.