Tyngste klasse holder trykket oppe
I registreringsstatistikken for lastebiler akkumulert pr. utgangen av november ser man at det er den tyngste klassen som sørger for at det fortsatt er vekst i lastebilmarkedet. Alle øvrige vektklasser har tilbakegang.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Vi har i størst mulig grad «vasket» statistikken for kjøretøy som i vår sammenheng ikke har noe å gjøre der, altså campingbiler og dumpere som rent teknisk blir registrert som lastebiler. Vi kan imidlertid ikke garantere at det ikke kan finnes noen campingbiler i kategorien «andre», spesielt i den letteste klassen.
3,5 – 5,9 tonn
I den såkalte «Sprinter-klassen» er Mercedes Benz klart størst med mer enn halvparten av markedet, men opplever en viss tilbakegang. Tilsvarende kjøretøy fra Volkswagen, Crafter, har godt under halvparten så mange registreringer, men er det eneste som kan vise til økning i dette segmentet som ellers har den største tilbakegangen på statistikken.
6,0 – 9,9 tonn
Iveco holder stillingen og har pr. utgangen av november så godt som tredjeparten av alle registreringer i klassen. Alle merkene har en varierende tilbakegang fra samme tidspunkt i fjor, og klassen er redusert med drøyt 11%.
10,0 – 15,9 tonn
Dette er den «tyske klassen» hvor MAN og Mercedes-Benz til sammen har drøyt 71% av markedet. MAN går tilbake og Mercedes-Benz frem, slik at det nå bare skiller en bil. Renault har hatt en katastrofal nedgang i dette segmentet, og Volvo har ikke klart å fange opp dette med økte registreringer. Iveco er hakk i hæl på Volvo. Tilbakegangen i klassen er på 14,2%.
16,0 – 21,9 tonn
Dette nest tyngste segmentet har hatt en mer positiv utvikling i november enn tidligere på året, slik at nedgangen fra samme tidspunkt i fjor er på bare en bil. En bil skiller også mellom Volvo og Scania som begge har styrket markedsandelen litt fra i fjor. Mercedes-Benz står i ro, mens de øvrige merkene har tilbakegang.
22 tonn og tyngre
Dette er den virkelig tunge lastebilklassen Norge, i dobbelt forstand. De tyngste bilene har så avgjørende betydning i det totale bildet, at det er utviklingen her som avgjør hvordan lastebilmarkedet er. Segmentet alene har en fremgang på nesten 11%, og det mer enn oppveier nedgangen i de øvrige klassene. Dette er også den svenske klassen hvor de to merkene nå har en samlet markedsandel på drøyt 76%.
Volvo vokser klart mest, men ikke så mye som tidligere på året. Scania øker også i antall, men taper i markedsandel, mens også Mercedes-Benz har en god vekst vekst. Alle de mindre merkene, bortsett fra Sisu, har tilbakegang fra samme tidspunkt i fjor.