Nye gassdrevne skip til Nor Lines
De nye skipene vil ha 70 prosent lavere drivhusgassutslipp pr. transportert enhet enn veitransport.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Nor Lines har bestilt to naturgassdrevne godsskip som er under bygging ved Tsuji Heavy Industries i Shanghai. I løpet av første halvår vil rederiet sette skipene i drift.
Skipstypen har vunnet både Next Generation Ship Award under Nor-Shipping 2011, og Green Ship Technology Award i 2013.
Nor Lines investerer rundt en halv milliard kroner i skipene. Over halvparten av det beløpet går til kjøp av produkter og teknologi fra norske bedrifter.
- Vi i Nor Lines er sikre på at økt bruk av sjøtransport gir mer samferdsel pr. krone, færre trafikkulykker og reduserer forurensingen både lokalt og globalt. Samtidig får transportkjøperne en forutsigbar og miljøvennlig logistikkjede, sier administrerende direktør Toralf Ekrheim i Nor Lines.
Skipene vil settes i fart på Nor Lines’ ruter fra kontinentet via Oslofjorden og langs kysten til Kirkenes.
- I den pågående stortingsvalgkampen har nærsjøfarten endelig fått litt politisk oppmerksomhet – i alle fall her på Vestlandet. Regjeringen har etter en god dialog med næringen, nå lagt frem en Nærsjøstrategi og dagens opposisjonspartier har alle gitt uttrykk for vilje til satsing på å få mer gods overført fra veg til sjø. Nå håper vi nye, foreslåtte virkemidler vil bli tatt i bruk og at viljen til å satse på miljøvennlig sjøtransport varer utover valgdagen, sier Ekrheim.
De to skipene vil døpes «Kvitbjørn» og «Kvitnos». «Kvit» i navnet til skipene henviser til den hvite, lite synlige og mye renere eksosen som følger av naturgassdriften. Også skipenes høyere energieffektivitet medfører betydelig mindre utslipp. Ifølge en pressemelding fra Nor Lines vil skipene har 70 prosent lavere drivhusgassutslipp per transportert enhet enn veitransport.
Skipene har flere miljøfordeler:
- Nyvinninger på skrogform og i fremdriftsanlegg, som sammen med naturgass som drivstoff resulterer i en reduksjon i klimagassutslipp på ca. 35 %
- Bortfall av sot og svovelutslipp
- Reduksjon i utslipp av nitrogenoksyder (NOx) på ca. 90 %.
- Renere maskinrom og ingen spillolje eller oljeutslippsrisiko.