Scania er den suverene vinner
Scania ble den suverene vinner av registreringsstatistikken for lastebiler i 2015. Merket har vært klart motstrøms gjennom hele året og økte sine samlede registreringer fra 1439 enheter i 2014 til 1609 i 2015.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Totalmarkedet for lastebiler over 3,5 tonn opplevde en nedgang på 6,8% fra 2014 til 2015. Slik vårt statistikkoppsett er, ble det totalt registrert 4696 lastebiler over 3,5 tonn ifjor.
I innledningen til vår omtale av registreringsstatistikken pr. utgangen av november skrev vi at utviklingen i november hadde vært positiv i de fleste vektklassene, samt at den tyngste klassen hadde beveget seg fra en nedgang på 3,4% ved utgangen av oktober til 1,9% en måned senere. Vi dristet oss til og med til å spørre om dette kanskje kunne innebære at klassen over 22 tonn ville havne på 2014-nivået når året var omme.
Så bra gikk det ikke. Utviklingen i desember var ikke spesielt positiv. Alle klasser, bortsett fra den letteste, hadde en negativ utvikling i desember sammenlignet med november. Den tyngste og desidert største klassen i antall enheter endte til slutt opp med en nedgang på 3,7% sammenlignet med 2014.
Vi har i størst mulig grad «vasket» statistikken for kjøretøy som i vår sammenheng ikke har noe å gjøre blant lastebilene, altså campingbiler og dumpere som rent teknisk blir registrert som lastebiler. Vi kan imidlertid ikke garantere at det ikke kan finnes noen campingbiler i kategorien «andre», spesielt i den letteste klassen.
3,5 – 5,9 tonn
Den letteste lastebilklassen havnet hele året sett under ett 25,6% under 2014. Mercedes-Benz med Sprinter vant klassen med en markedsandel på nesten 62% og havnet bare fire enheter bak året før. Tendensen er motsatt for Volkswagen som fikk en betydelig reduksjon i både antall registrerte enheter og markedsandel.
6,0 – 9,9 tonn
Det var ingen innbyrdes endringer mellom merkene i løpet av desember. Klassen havnet 18% under 2014. Iveco berget klasseledelsen ut året med 7 enheter foran Mercedes-Benz. MAN og Fuso har tilbakegang, klart mest for sistnevnte, mens Renault har doblet registreringene fra 2014. DAF ligger like bak Renault og registrerte en bil mer i 2015 enn i 2014. Det er nok til å gi 1,5 prosentpoeng opp på markedsandelen.
10,0 – 15,9 tonn
Dette beskjedne segmentet er en «tysk» klasse hvor Mercedes-Benz og MAN til sammen har en markedsandel på over 70%. Men mens Mercedes-Benz har en marginal økning, opplever MAN en klar tilbakegang. Volvo, DAF og Renault har alle en viss økning, mens bunnplasserte Iveco har knapt fjerdeparten av antall registreringer i 2014. Klassen ble 14,1% bak 2014.
16,0 – 21,9 tonn
Tidlig i 2015 hadde Scania en kraftig vekst i dette segmentet, men året sett under ett ble det bare 4 enheter over 2014. Volvo på sin side har tatt størsteparten av nedgangen i denne vektklassen, selv noen av de andre merkene også har hatt en liten nedgang. De to minste merkene i dette segmentet har hatt vekst. Iveco har faktisk tredoblet sine registreringer i 2015, men når utgangspunktet var bare 2 enheter i 2014, monner det selvsagt ikke. Hele vektklassen har hatt en tilbakegang på 12,2% fra 2014 til 2015..
22 tonn og tyngre
Vi trodde på samme nivå i det tyngste og avgjørende segmentet, men desember var ingen god måned. Scania jubler nok for både antall enheter og en markedsandel på 42,2% som er 0,1 prosentpoeng over det Volvo oppnådde i 2014. Volvo har imidlertid hatt større tilbakegang i 2015 enn Scania har hatt fremgang. På tredjeplassen har Mercedes-Benz registrert nøyaktig samme antall enheter i 2015 som året før. Med 2 flere enheter øker MAN markedsandelen marginalt, men er selvsagt ikke på langt nær fornøyd med en markedsandel på 5,5%. Det er langt igjen til der merket engang var i dette segmentet. DAF er noe ned fra 2014. Renault har mer enn tredoblet registreringene, men fra et meget lavt nivå. Iveco hadde likevel en bedre desember og byttet plass med Renault på statistikken.