Scania slo tilbake i tyngste klasse
Etter at Volvo med et krafttak erobret den tyngste klassen i april, slo Scania tilbake i mai og leder med fire biler. I statistikken vi får tilsendt fra Opplysningsrådet for veitrafikken leder riktignok Volvo, men det inkluderer også ti Volvo leddstyrte dumpere som etter vår mening ikke har noe i en lastebilstatistikk å gjøre.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Ser man alle vektklasser under ett, er tilbakegangen pr. utgangen av mai på 9,7% mot drøyt 11% for en måned siden. Dette har sammenheng med at mai isolert sett ikke lå så langt unna samme måned i fjor, 12 biler færre alle klasser sett under ett.
Vi har i størst mulig grad «vasket» statistikken for kjøretøy som i vår sammenheng ikke har noe å gjøre der, altså campingbiler og dumpere som rent teknisk blir registrert som lastebiler. Vi kan imidlertid ikke garantere at det ikke kan finnes noen campingbiler i kategorien «andre».
3,5 – 5,9 tonn
Letteste lastebilklasse har størst tilbakegang, knappe 37% som tross alt er gunstigere enn for en måned siden. Mercedes-Benz med Sprinter leder klassen, som vanlig, og har til tross for nedgang antall registrerte enheter styrket markedsandelen med over 10 prosentpoeng. Volkswagen på andreplassen har mer enn halvering av antall enheter og taper markedsandel.
6,0 – 9,9 tonn
Samme tendens, tilbakegang, men mindre enn for en måned siden. Mercedes-Benz øker og vinner foran Iveco som på sin side har en betydelig nedgang fra samme periode i fjor. Verst har det gått med Fuso som har under tredjeparten av antall registreringer sammenlignet med årets fem første måneder i fjor. Legger vi sammen de tre største merkene, ser vi at de til sammen har 77,5% av markedet. I et lite segment er det da igjen bare smuler til de øvrige fire merkene.
10,0 – 15,9 tonn
Også her går det litt bedre enn pr. utgangen av april. Som i klassen under, er Mercedes-Benz vinneren med en markedsandel på nesten 55%. MAN på neste plass har registrert knapt halvparten fra samme periode i fjor, men det er faktisk en bedring i løpet av mai. Iveco har stupt nærmest katastrofalt fra samme periode i fjor. De tre største merkene har over 85% av markedet
16,0 – 21,9 tonn
Dette har vært Scania-klassen hittil i år, og det alene er årsaken til at denne klassen har vokst. Vi merker imidlertid nå en liten avtrapning. Selv om også Renault og Iveco øker i dette segmentet, er det først og fremst Scania som står for veksten. Øvrige merker har varierende tilbakegang. Også her har de tre største over 85% av markedet.
22 tonn og tyngre
Også i den tyngste klassen, som er helt dominerende på registreringsstatistikken her i landet, ser man at tilbakegangen er litt mindre enn for en måned siden. Som nevnt i innledningen, er det «close race» mellom de to svenske merkene. Utviklingen er likevel forskjellig. Pr. utgangen av mai har Scania økning i både antall registrerte biler og markedsandel, mens situasjonen er motsatt for Volvo.
Mercedes-Benz øker fortsatt jevnt og trutt, og nå ser vi for første gang på lenge at MAN bedrer markedsandelen. Det er fortsatt igjen et stykke til fjorårsnivået, men flere måneder som mai vil kunne bedre på dette. Vi legger også merke til at den kraftige fremgangen for Renault tidligere i år nå har stoppet litt opp i løpet av mai.