Volvo styrker stillingen
Volvo har styrket stillingen ytterligere den siste måneden og er nå markedsleder i begge de tyngste lastebilklassene.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Pr. utgangen av mars er det bare den letteste klassen som går tilbake sammenlignet med samme periode i fjor. De to mellomtunge segmentene har vokst mer årets første tre måneder enn de to tyngste, men også der er det en viss vekst. Volvo tar en stor del av veksten i totalmarkedet, mens Scania nå har en klar tilbakegang. Mercedes-Benz har vekst på tungt, og MAN begynner også å krype oppover. Det er nok kjærkomment etter mange tung måneder. De mindre merkene sliter på tungt, mens det går litt varierende i de lettere klassene.
Vi har i størst mulig grad «vasket» statistikken for kjøretøy som i vår sammenheng ikke har noe å gjøre blant lastebilene, altså campingbiler og dumpere som rent teknisk blir registrert som lastebiler.
3,5 – 5,9 tonn
Dette er en veldig liten lastebilklasse som domineres av Mercedes-Benz og hvor både dette merket og VW har hatt en tilbakegang fra samme periode i fjor.
6,0 – 9,9 tonn
Som for en måned siden deler Iveco førsteplassen med Mercedes-Benz, men bare den italienske produsenten kan vise til vekst. Er det ny Eurocargo man begynner å merke effektene av? MAN og Fuso deler tredjeplassen, men det er bare sistnevnte som kan vise til vekst i dette segmentet. Klassen har gått frem med 8% sammenlignet med første kvartal i fjor.
10,0 – 15,9 tonn
Mercedes-Bens gjorde et byks i mars og er nå markedsleder i denne vektklassen. MAN på andreplassen har også styrket seg klart, og det samme gjelder Iveco som nå har passert Volvo. DAF har en klar vekst, men fra et lavt nivå. Dette segmentet har en vekst på hele 19% sammenlignet med samme periode i fjor.
16,0 – 21,9 tonn
Volvo gjorde et skikkelig byks i mars og passerte dermed så vidt Scania. Mens Volvo har doblet registreringene i løpet av årets tre første måneder, har Scania gått betydelig tilbake. Mercedes-Benz, MAN og DAF har varierende vekst i denne klassen, mens Iveco og Renault går betydelig tilbake fra et fra før lavt nivå. Veksten i dette segmentet er nå nede på 3%
22 tonn og tyngre
Dette er den klart dominerende klassen, og en økning på bare 2,9% gir likevel et klart pluss i regnskapet. Volvo har klar fremgang, mens Scania har en noe mindre tilbakegang. Mercedes-Benz har en god vekst hittil i år og holder seg på en markedsandel over 15%. MAN har en forsiktig fremgang, mens de mindre merkene går klart tilbake.
Slik utviklingen har vært på registreringsstatistikken for årets første kvartal, er det risikosport å gjette på hvordan året vil ende sett under ett.