Fortsatt godt lastebilmarked
Med fare for å gjenta oss selv, må vi likevel peke på at juli ble en ny måned hvor de akkumulerte lastebilregistreringene lå betydelig over samme periode i fjor. Trenden er likevel litt avtagende i tyngste klasse.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Unntaket fra den generelle trenden er den aller letteste klassen hvor drøyt tredjeparten av markedet ser ut til å ha forsvunnet. Selv om feriemåneden juli er roligere på registreringssiden, monner det betydelig at den tyngste klassen over 22 tonn har en oppgang på 7,5% sammenlignet med utgangen av juli for ett år siden. Den betydelig mindre klassen 10,0 til 15,9 tonn ligger hele 46,7% over fjoråret.
Volvo er fortsatt i godt driv, samtidig som Scania nærmer seg hovedkonkurrenten, en knapp måned før det kommer nye biler fra Södertälje. Mercedes-Benz utvikler seg også bra, spesielt på tungt.
Vi har i størst mulig grad «vasket» statistikken for kjøretøy som i vår sammenheng ikke har noe å gjøre blant lastebilene, altså campingbiler og dumpere som rent teknisk blir registrert som lastebiler.
3,5 – 5,9 tonn
Dette er en veldig liten lastebilklasse som domineres av Mercedes-Benz og hvor både dette merket og VW har hatt en tilbakegang fra samme periode i fjor.
6,0 – 9,9 tonn
Iveco som markedsleder er inne i en meget god utvikling med sin nye Eurocargo, mens Mercedes-Benz på andreplassen opplever en liten tilbakegang. MAN nærmer seg Mercedes-Benz igjen. Renault er litt opp og DAF litt ned fra samme periode ifjor.
10,0 – 15,9 tonn
Dette er en vektklasse med sterk vekst for øyeblikket. Mercedes-Bens er en klar markedsleder i denne vektklassen, men taper markedsandel. Relativt sett har konkurrentene på de neste plassene hatt en bedre utvikling. Det gjelder spesielt Iveco, mens også MAN og Volvo. DAF har også en liten fremgang, mens Renault står i ro.
16,0 – 21,9 tonn
Volvo fortsetter å gjøre det bra i den nest tyngste klassen, mens Scania har en liten tilbakegang. Også Mercedes-Benz har bra utvikling i denne klassen. MAN og DAF utvikler seg også positivt, mens Iveco og Renault nå har havnet på en markedsandel på under 1%.
22 tonn og tyngre
Dette er den klart dominerende klassen og en økning på 7,5% her er viktigere enn den langt sterkere veksten i de lettere klassene. Volvo er størst med en fremgang på drøyt 160 biler fra i fjor, men også Scania ligger over fjorårsnivået. Det samme gjelder Mercedes-Benz. De øvrige merkene har tilbakegang, og verst er det for DAF og Renault som er halvert siden første halvdel av fjoråret.