Fremgangen er blitt forsterket
Ved utgangen av mai er ligger registreringstallene for lastebiler samlet 9,7% over samme periode i fjor. Så langt har utviklingen bare blitt bedre jo lenger ut i året vi kommer.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
For en måned siden skrev vi at april var en meget god måned sammenlignet med april ifjor. Det blir gjentagelsestegn for mai. Unntaket fra den generelle trenden er den aller letteste klassen hvor drøyt tredjeparten av markedet ser ut til å ha forsvunnet. Det som virkelig drar opp er at den tyngste og desidert viktigste klassen har en oppgang på hele 9% sammenlignet med utgangen av mai for ett år siden.
Hvis vi skal bruke registreringstallene fra årets fem måneder til å spå hvordan 2016 vil ende, havner vi på drøyt 600 biler under 16 tonn og nærmere 4300 biler over.
Volvo er fortsatt i godt driv, og Scania ligger over fjorårsnivået. Mercedes-Benz utvikler seg også bra, spesielt på tungt.
Vi har i størst mulig grad «vasket» statistikken for kjøretøy som i vår sammenheng ikke har noe å gjøre blant lastebilene, altså campingbiler og dumpere som rent teknisk blir registrert som lastebiler.
3,5 – 5,9 tonn
Dette er en veldig liten lastebilklasse som domineres av Mercedes-Benz og hvor både dette merket og VW har hatt en tilbakegang fra samme periode i fjor.
6,0 – 9,9 tonn
Iveco som markedsleder er inne i en meget god utvikling med sin nye Eurocargo, mens Mercedes-Benz på andreplassen står nesten i ro. MAN og Fuso har hatt en bra utvikling, men aller sterkest for sistnevnte. DAF og Renault har for øyeblikket ingen god utvikling i dette segmentet.
10,0 – 15,9 tonn
Mercedes-Bens er en klar markedsleder i denne vektklassen, men konkurrentene har egentlig hatt en mer positiv utvikling. Det gjelder spesielt Iveco, mens også MAN og Volvo. Fortsetter Volvo den utviklingen vi har sett de siste par månedene kan merket erobre andreplassen og skyve MAN ned på tredje. Også de to minste i vektklassen, DAF og Renault, opplever vekst, men på et klart lavere nivå.
16,0 – 21,9 tonn
Volvo fortsetter å gjøre det bra i den nest tyngste klassen, mens Scania har tilbakegang. Også Mercedes-Benz har bra utvikling i denne klassen. MAN står nesten i ro, mens DAF har stor fremgang i markedsandel på et lavt nivå. De minste er blitt enda mindre, og så har det sneket seg inn en Unimog i denne klassen.
22 tonn og tyngre
Dette er den klart dominerende klassen og er med en økning på hele 9% blitt enda mer dominerende. Volvo er størst med en fremgang på 99 biler fra i fjor, men også Scania ligger godt over fjorårsnivået. Det samme gjelder Mercedes-Benz. Det tre største hadde ved utgangen av mai i fjor en samlet markedsandel på 87,8%. Dette er nå økt til hele 93,2%. De fire minste merkene skal altså dele på 6,8%, og det kan vel vanskelig karakteriseres som noe annet enn en begredelig utvikling for disse merkene.