Minimal nedgang i tyngste segment
Det mest oppsiktsvekkende ved statistikkutviklingen fra oktober til november, er at klassen over 22 tonn har beveget seg på fra en nedgang på 3,4% ved utgangen av oktober til bare 1,9% en måned senere. Betyr det at denne klassen kan bli like stor i år som ifjor?
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Også de øvrige klassene, med unntak av segmentet fra 16,0 til 21,9 tonn, har bedret seg noe i løpet av november.
Vi har i størst mulig grad «vasket» statistikken for kjøretøy som i vår sammenheng ikke har noe å gjøre blant lastebilene, altså campingbiler og dumpere som rent teknisk blir registrert som lastebiler. Vi kan imidlertid ikke garantere at det ikke kan finnes noen campingbiler i kategorien «andre», spesielt i den letteste klassen.
3,5 – 5,9 tonn
Den letteste lastebilklassen ligger nå 28% under fjoråret, mot 33% for en måned siden. Mercedes-Benz med Sprinter leder klassen med en markedsandel på drøyt 60%, nesten 7 prosentpoeng over samme periode ifjor. Det er litt motsatt tendens for Volkswagen. Her nærmer det seg nå modellskifte hvor VW har skilt lag med Mercedes-Benz i produktutviklingen. Nye VW Crafter skal også selges av søsterselskapet MAN.
6,0 – 9,9 tonn
I løpet av november har Mercedes-Benz tatt et byks oppover og ligger nå bare fem biler etter markedsleder Iveco. Da er det veldig åpent hvem som blir klassevinner når året er omme. Iveco får ikke full uttelling med den nye Eurocargo-serien før neste år. MAN og Fuso har tilbakegang, klart mest for sistnevnte, mens Renault har mer enn doblet registreringene fra ifjor.
10,0 – 15,9 tonn
Dette beskjedne segmentet er en «tysk» klasse hvor Mercedes-Benz og MAN til sammen har en markedsandel på over 66%. Men mens Mercedes-Benz har en viss økning, opplever MAN en klar tilbakegang. Volvo, DAF og Renault har alle en viss økning, mens bunnplasserte Iveco har knapt fjerdeparten av antall registreringer fra samme tidspunkt i 2014.
16,0 – 21,9 tonn
Før sommerferien hadde denne klassen vekst sammenlignet med fjoråret, men etterpå har det gått litt ned og opp og ned igjen. Den kraftige veksten til Scania i dette segmentet har avtatt noe, mens Volvos tendens er det motsatte. Forholdet mellom de to svenske merkene vil likevel neppe bli særlig endret åres siste måned. MAN opplever nå en viss vekst i dette segmentet, og det er nok kjærkomment for et merke som ikke kan se tilbake på noe godt år. DAF står omtrent i ro. Renault og Iveco har vekst, men fra et meget beskjedent nivå.
22 tonn og tyngre
Det tyngste og avgjørende segmentet har nærmet seg med forsiktige skritt fjorårsnivået og ligger pr. utgangen av november bare 1,9% bak. Siden samme tidspunkt ifjor har Scania og Volvo byttet plass, og de har langt på vei byttet markedsandeler også. Det er nok heller ingen tvil om at det i hovedsak er Volvo som har avgitt kunder til Scania, for lenger nedover på tabellen er det ikke store endringer. På tredjeplassen har Mercedes-Benz gjort en god jobb gjennom året, men det resulterer ikke i så veldig mange flere biler pr. utgangen av november enn på samme tid ifjor. MAN tippet under 5% markedsandel i oktober, men har nå karret seg over igjen og ligger bare seks biler bak fjoråret. Hvis merket endelig har fått draget på tungbilene med den nye D38-motoren kan det være mulig med ytterligere en bedring frem til årsskiftet. Det er likevel langt igjen til der merket engang var i dette segmentet. DAF er litt ned fra ifjor. Renault har mer enn tredoblet registreringene, men fra et meget lavt nivå. Iveco ligger imidlertid bare to biler bak, og om en måned får vi se hvilket av de søreuropeiske merkene som blir best i år.