Tilbakegangen skrumper inn
Ved utgangen av september er tilbakegangen på registreringsstatistikken for lastebiler litt mindre enn for en måned siden. Fortsetter trenden, blir ikke totalmarkedet veldig langt bak fjorårets når året er omme.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
For en måned siden tippet vi på at totalmarkedet havner på 4.200 biler, mens klassen over 22 tonn kan nærme seg 3500 enheter. Vi står fortsatt fast ved det. Ellers ser det ut til at Scania fortsetter fremgangen og vil bli årets suverene vinner.
Vi har i størst mulig grad «vasket» statistikken for kjøretøy som i vår sammenheng ikke har noe å gjøre blant lastebilene, altså campingbiler og dumpere som rent teknisk blir registrert som lastebiler. Vi kan imidlertid ikke garantere at det ikke kan finnes noen campingbiler i kategorien «andre», spesielt i den letteste klassen.
3,5 – 5,9 tonn
Letteste lastebilklasse går veldig opp og ned og er for øyeblikket vel 30% under samme tidspunkt i fjor. Mercedes-Benz med Sprinter leder klassen, og selv med en viss tilbakegang styrker merket markedsandelen ytterligere. Volkswagen på andreplassen har nesten en halvering av antall enheter og taper selvsagt markedsandel.
6,0 – 9,9 tonn
Denne klassen ligger nå 12,1% bak fjoråret som er litt bedre enn for en måned siden. Iveco har nedgang i antall enheter fra i fjor, men leder likevel marginalt foran Mercedes-Benz som på sin side har hatt en brukbar vekst. MAN har hatt en liten nedgang, mens Fuso er mer enn halvert. Renault har doblet registreringene fra i fjor.
10,0 – 15,9 tonn
Denne klassen har bedret seg betydelig siste måneden, men den er liten og et storkundesalg gir raskt utslag. Fjorårets markedsleder, MAN, ligger langt etter, men har bedret situasjonen siste måneden. DAF har doblet sine registreringer fra samme tid i fjor, mens bunnplasserte Iveco har bare fjerdeparten av antall registreringer fra i fjor. Det blir spennende å se om nylig lanserte Eurocargo kan gjøre noe med dette..
16,0 – 21,9 tonn
Før sommerferien hadde denne klassen vekst, men det gikk andre veien etterpå. Det har imidlertid bedret seg en god del i september. Den kraftige veksten til Scania i dette segmentet har avtatt noe, men dette kan på ingen måte true en nokså total markedsdominans med nesten dobbelt så høy markedsandel som nestemann, Volvo. MAN opplever nå en viss vekst i dette segmentet, og Renault har nesten doblet registreringene fra samme tid i fjor, men fra et relativt lavt nivå. Det samme gjelder Iveco
22 tonn og tyngre
Det tyngste og avgjørende segmentet nærmer seg med forsiktige skritt fjorårsnivået. Scanias markedsandel er over 40% slik det var med Volvo for ett år siden. Scania har for øvrig aldri hatt så høy markedsandel i Europa som nå, godt gjort med en modellserie som har vært med så lenge og som trolig får sin fornyelse fra neste år. Nå skal det likevel sies at Scania har vært grundig fornyet under skallet, noe kundene åpenbart setter pris på. Lenger ned fortsetter Mercedes-Benz sin stødige gang oppover i antall biler og selvsagt markedsandel. Videre har MAN karret seg opp på 5% igjen, men er nok ikke fornøyd med en slik markedsandel. Også i dette segmentet har Renault gjort et byks opp, men fra et lavt nivå.