Göteborg Hamn har håndtert nesten en halv million TEUs første halvår.

Göteborgs Hamn mot rekordår

I 2023 ble flere containere enn noen gang håndtert i Gøteborgs havn. Når første halvår 2024 oppsummeres, viser tallene at havnen for øyeblikket går mot nok en all-time high for containere. Men roro-trafikken bremser.

Publisert Sist oppdatert

 Göteborg er Nordens klart største containerhavn, og vokser stadig.

Første halvår viser en økning i containervolumet med 5 prosent, til 467.000 håndterte TEU (tilsvarer 20 fots containere). Det er også verdt å legge merke til fra de underliggene tallene at første kvartals trendbrudd med stigende importvolumer fortsetter.

- Signalene vi fikk fra markedet om styrket kjøpekraft og økt etterspørsel tidligere på året har vist seg å stemme. Eksportvolumene fortsetter også å stige, blant annet fordi skogindustrien har økt sin eksport via Gøteborg Havn, sier Claes Sundmark, salgssjef i Gøteborg Port AB.

Andre kvartal 2024 er det 15. kvartalet på rad med vekst i havnens containervolum, noe som representerer en konstant økning siden tredje kvartal 2020.

Antall containere som fraktes til og fra havnen med jernbane har tatt seg betraktelig opp med en vekst på 6 prosent for halvåret til sammen. Forklaringen er en kombinasjon av både økende volumer på de eksisterende destinasjonene utenfor landet, samtidig som flere nye destinasjoner er lagt til havnens jernbanenett.

Gøteborgs havns intraeuropeiske roro-trafikk når viktige transportknutepunkter i Nord- og Sentral-Europa med høyfrekvente avganger. Den intraeuropeiske roro-trafikken gikk imidlertid ned 4 prosent, til 270.000 håndterte roro-enheter i første halvår.

– Det er en nedgang som henger sammen med den fortsatt usikre europeiske økonomien. Men vi har relativt gode tall i Gøteborg relativt sett. Ser vi på andre havners tilsvarende trafikk, er nedgangen større, sier Claes Sundmark.

Håndteringen av nye kjøretøy i havnen gikk ned med 3 prosent til 132.000 biler i første halvår. Det var i hovedsak importen av biler til Sverige som gikk ned, noe som forklares med antall svenske nybilregistreringer i perioden som falt med 6 prosent.

Håndteringen av energiprodukter i havna økte med 13 %, til 11 millioner tonn sammenlignet med tilsvarende halvår 2023. Da var volumene relativt lave på grunn av planlagte stopp for vedlikehold og investeringer i økt kapasitet for biodrivstoffproduksjon.

Håndteringen av konvensjonelle tørrbulkskip fortsetter å øke. I løpet av første halvår ble det håndtert 270.000 tonn tørrbulk, som er en økning på 31 prosent. Bak økningen ligger blant annet nye eksportstrømmer av skogprodukter, granulat og byggematerialer til store infrastrukturprosjekter.

 

Powered by Labrador CMS