Åpnet 144 mål ny havneterminal
Terminalen har tatt seks år å bygge, og har kostet 700 millioner kroner.
Torsdag ble en splitter ny, 144.000 kvadratmeter stor havneterminal innviet i Göteborgs havn.
– Planleggingen av denne terminalen begynte allerede på 90-tallet, og da snakket vi om å sikre fremtiden. Nå er fremtiden her og disse områdene er nødvendige for å møte svensk industris transportbehov i dag, som også forventes å fortsette å vokse over tid, sier Göran Eriksson, administrerende direktør i Göteborgs havn.
Terminalen heter Arendal 2, og er et ledd i havnens strategi om å samle havnens terminalvirksomhet i den ytre havnen – lengre fra sentrum og direkte koblet til havnens vei- og jernbaneinfrastruktur.
Stena Line kommer
Deler av de nye områdene vil bli brukt av Stena Line når rederiet begynner å flytte sin virksomhet i Göteborg, fra dagens lokaliteter i de sentrale delene av byen til de ytre havnene.
– Det er fortsatt en lang vei å gå, men da denne terminalen ble bygget lå Stena Lines flytting selvsagt i bakhodet. På den ene siden vil Stena Line bruke deler av det nye terminalområdet, samtidig som det blir mulig med en rokade hvor også andre tilstøtende terminalområder kan gjøres tilgjengelig i flyttingen, sier Göran Eriksson.
I byggingen av Arendal 2 er 180.000 kubikkmeter forurenset masse fra vedlikeholdsmudring i Göta Älv kapslet inn. Massene er innmurt, stabilisert og størknet for å danne grunnlag for terminalflaten som siden er asfaltert.
– Her har vi slått to fluer i en smekk hvor vi fikk både renset elva og disponert mudremasser på et nærliggende sted uten unødvendig transport. Dette på en sikker og miljøvennlig måte under et nøye kontrollprogram. Målet om å gjenbruke mest mulig materiale har virkelig vært vellykket i dette prosjektet.
Roro-terminal allerede i bruk
Store deler av Arendal 2 er allerede tatt i bruk av terminaloperatøren Göteborg Roro Terminal, som tidligere hadde sin virksomhet delt i to ulike tilstøtende områder. Med Arendal 2 får terminaloperatøren et større sammenhengende terminalområde med et mer tilgjengelig innland til de viktige båtplassene 712 og 713.
– Samlet sett er Arendal 2 en løsning der de involverte aktørene får enda bedre forutsetninger for å drive sine respektive virksomheter, mens Göteborg Havn som helhet optimaliseres ytterligere og blir mer konkurransedyktig, avslutter Göran Eriksson.