Ny terminaloperatør i Göteborg
Jernbane- og lastebilterminalen Arken kombiterminal i Göteborg skal driftes av terminalselskapet Gothenburg RoRo Terminal. Den nylig undertegnede leieavtalen trer i kraft 11. desember og gjelder for de neste tre årene.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Arken kombiterminal er et 65.000 kvadratmeter stort terminalområde i tilknytning til Göteborgs havns container- og Roro-terminaler. På terminalen omlastes containere eller trailere mellom skip, tog og lastebiler, for videre transport inn i landet eller ut i verden. Med sine syv jernbanespor og en total sporlengde på 3.360 meter, er terminalen først og fremst fokusert på å håndtere jernbanetrafikk, melder Göteborgs Hamn AB.
Ikke ny i gamet
Arken kombiterminal har vært drevet av Sandahls Logistik siden oppstarten for fem år siden.
Fra og med 11. desember overtas driften av en tidligere veletablert aktør i havnen – Gothenburg RoRo Terminal. Dette selskapet har drevet havnens største Roro-terminal siden 2012, hvor størstedelen av havnens cirka 600 000 RoRo-enheter håndteres hvert år. Roro-terminalen har blant annet 16 avganger i uken til Storbritannia,og flere av de store fraktknutepunktene i Sentral-Europa. Roro-terminalen og Arken kombiterminal ligger i direkte tilknytning til hverandre.
Gir muligheter
- Det er mange nye muligheter, som vil realiseres gjennom dette – ikke minst når Arkens tilknytning til intraeuropeisk Roro-fart blir tydeligere. For eksempel vil vi kunne koble terminalens omfattende jernbanetrafikk fra Norrland til den kommende grønne skipskorridoren via Gent, for videre jernbanetransport til Tyrkia, sier Maria Franksen, administrerende direktør i Gothenburg RoRo Terminal
Terminalen er av typen åpen tilgang, og med en samlet kapasitet på 90.000 enheter pr. år.
Flytting ga fordeler
Arken kombiterminal er relativt ny i Göteborgs Hamns terminalutvalg. Den ble tatt i bruk ved årsskiftet 2017-2018 og erstattet da en tidligere terminal i Gullbersvass. Flyttingen har gitt store fordeler i form av høyere kapasitet, bedre geografisk plassering i forhold til industrien og en bedre tilpasset veiinfrastruktur til og fra terminalen. Med flyttingen kunne rundt 100 lastebiler daglig flyttes fra sentrum, noe som førte til både kortere køer og mindre utslipp i området, opplyser Göteborgs Hamn AB.