Larvik Havn effektiviserer gjennom digitalisering.

Nytt digitalt havnesystem

Larvik Havn og Grieg Connect har inngått en avtale om leveranse av et digitalt havnedatasystem for å automatisere trafikkovervåkningen, bedre datadelingen og sikre effektive havneanløp.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

At havnen nå investerer i et moderne havnedatasystem, er økonomisjef Knut Jørgen Heum og markedssjef Beate Palmgren fornøyde med:

- Havnesystemet fra Grieg Connect var det naturlige valget for oss. Vi får en skybasert plattform og økte muligheter for datadeling mellom agent, terminal, havn og kunder, sier Knut Jørgen Heum.

- Digitalisering av havnen er viktig. Vi ønsker å tilby våre kunder en helhetlig og brukervennlig digital løsning i møte med oss, investeringen er helt i tråd med vårt mål om å være den kommersielt foretrukne havn på vestsiden av Oslofjorden, legger Beate Palmgren til.

Havnedatasystemet Port

Leveransen inkluderer havnedatasystemet Port med en mobilapplikasjon for arbeid på kaia, en agentportal for å reservere kaiplass og bestille tjenester, port assets for å jobbe med forvaltningsdata og en Power BI løsning for statistikk og rapportering. Operatøren på containerterminalen i Larvik Havn, Greenport, bruker allerede Grieg Connects modul for containerhåndtering i den daglige driften, noe som legger til rette for effektiv datadeling.

- Vi er veldig glade for å få Larvik Havn med på denne digitale reisen. Sammen så skaper vi en moderne plattform for havna, samarbeidspartnere og havnas kunder som kommer alle til gode, sier Dan Steinnes, salgssjef Grieg Connect.

Brukervennlig

Grieg Connect, en del av Grieg Gruppen, leverer moderne, skybaserte systemer for anløpshåndtering, havnesikring, terminaldrift og ferger i Norden. I 2021 stod Grieg Connect for 80 prosent av systemene til havner via modulen Port og 50 prosent systemene til containerterminaler via modulen Terminal i Norge.

Powered by Labrador CMS