Salt til vestlandsveiene levert med batterihybridskip
Hagland gjennomfører en fornyelse av flåten til en grønnere nærskipsfart ved reduksjon av lokale og globale klimagasser.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Vi jakter hele tiden på løsninger som kan redusere utslipp. Transport av salt er en stor utslippskilde tilknyttet vår vinterproduksjon, og vi tester derfor ut all teknologi som kan redusere miljøavtrykket, sier konserndirektør for drift og vedlikehold i Mesta, Elin Vigrestad.
Mesta har akkurat fått levert 4600 tonn salt fra Arendal Havn til havner i Haugesund, Etne, Stord, Eikelandsosen, Tysnes og Knarvik i Bergen. Mesta har miljøtestet saltet som brukes på vinterveiene, og har lavt CO₂-avtrykk på saltet. Med redusert utslipp på frakten i Norge, blir regnskapet enda bedre.
Skipet som fraktet saltet er Hagland Premier, det siste i en serie på tre nye og mer miljøvennlige skip hos Hagland shipping.
– Vi fornyer flåten vår på grunn av skipsfartens felles målsettinger, egne ønsker og behov og kundenes krav, sier Co-CEO Paal W. Aanensen i Hagland Shipping.
Hagland gjennomfører en fornyelse av flåten til en grønnere nærskipsfart ved reduksjon av lokale og globale klimagasser, og har i løpet av et drøyt år satt tre nye skip inn i driften. Det betyr at halvpartene av rederiets åtte egeneide skip er batterihybrider. De nye skipene reduserer CO₂-utslipp med inntil 40 prosent og NOx-utslippet med inntil 90–95 prosent sammenlignet med eldre skip. Skipene er også forberedt for nullutslipp.
De tre nye skipene som Hagland Shipping har satt i drift, er alle levert fra verftet Royal Bodewes i Nederland. De inngår i rederiets flåte av selvlossende skip i nordeuropeisk fart.
De to søsterskipene Hagland Pioneer og Hagland Progress ble levert til rederiet i henholdsvis oktober 2022 og juni 2023. Alle tre skipene har fått støtte fra Enova for miljødelen av investeringen. Selskapet Hagland Shipping er blant de ledende i segmentet 3000 til 5000 dødvekttonn.
– Det er ekstra stas å være den første kunden på et nytt og mer miljøvennlige skip, sier innkjøpsleder i Mesta, Bjørn Heggdal. Han har jobbet med salt i en årrekke og har ansvar for alt saltet som kjøpes inn til bruk for å øke sikkerheten på norske vinterveier.