Jomfruturen utsettes

Det første skipet til Havila Kystruten er på plass i Bergen, men jomfruturen må utsettes.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

«Havila Capella» kom forsinket til Bergen havn 24. november, som det første av de fire nye kystruteskipene til Havila Kystruten. Jomfruturen nordover, som skulle ha funnet sted 1. desember, besluttet rederiet med tungt hjerte å utsette til 12. desember. Dette for klargjøring av skip og mannskap.

Havila Kystruten har bestilt fire nye, miljøvennlige skip som skal seile den tradisjonsrike kystruten mellom Bergen og Kirkenes. Første skip ankom Bergen havn senere enn planlagt.

Den første rundreisen til «Havila Capella» har vært planlagt å skje 1. desember, men forhold som forsinket avgang fra verftet i Tyrkia, tøffe værforhold på seilasen hjem og en ekstra bunkring underveis til Norge, har gjort at det dessverre blir for lite tid til å gjøre skip og mannskap klar til oppsatt dato, opplyste Havila Kystruten da skipet ankom Bergen for en knapp uke siden.

Siste klargjøring foregår nå

Administrerende direktør Bent Martini sier på Kystrutens nettsider, at tidsplanen i utgangspunktet var tøff og tett fordi rederiet hadde et ønske om å komme i trafikk så fort som mulig.

- Det er mange som har ventet på oss. Derfor ville vi ikke ha noe unødig tid fram til første avgang. Men med utfordringene som møtte oss fra overlevering og til vi kom til Norge, hadde vi til slutt ikke noe annet valg. Vi måtte utsette første avgang til 12. desember, for at skip og mannskap skulle bli klare til å gi de reisende en god opplevelse på første turen. Vi beklager og er lei oss, fordi vi har skuffet både folk langs kysten og passasjerer som hadde bestilt tur 1. desember.

Kystrutehistorie

Til tross for utsettelsen sier Martini at det samtidig er godt å få det første kystruteskipet til Norge og i havn i Bergen.

- Det blir stort for oss i Havila Kystruten å komme i gang med å seile på den klassiske kystreisen mellom Bergen og Kirkenes. Men vi vet også at det er et stort ansvar vi tar på oss, så det er med både ærefrykt og ydmykhet vi tar steget inn i kystrutehistorien og blir en del av livsnerven til folk langs norskekysten.

Et fraktalternativ

Han sier kystrutene og skipene på strekningen Bergen-Kirkenes har vært – og fortsatt er – en viktig del av hverdagen til folk og næringsliv langs kysten.

- Og vi gleder oss til vi skal få tilby nye, sikre og grønne båter som skal gi gode tjenester både til reisende og de som skal frakte gods.

Kommunikasjonsansvarlig for Havila Kystruten, Torill Myrén, forteller til Moderne Transport at det å frakte gods på strekningen Tromsø-Kirkenes, er en del av avtalen med Samferdselsdepartementet. Skipet er derfor bygd for pallelast – og i dette inkluderes både kjøl og frys. Skipet kan også ta med passasjerbiler.

Blant verdens største

De nye skipene skal drives fram av en av verdens største batteripakker i kombinasjon med naturgass. I tillegg er det tenkt miljø og energieffektivitet i alt fra utforming av skrog til varmegjenvinning om bord. Resultatet er at Havila Kystruten blir det mest miljøvennlige alternativet for seiling langs Norskekysten, hevder rederiet.

For å bygge fremtidens skip som setter minst mulig miljøavtrykk i den sårbare naturen de skal seile gjennom, er det tatt i bruk kunnskap fra flere felt og flere partnere.

Miljøeffektive fakta

• Batteripakke: 2 x 43 tonn, kapasitet på 6.100 kilowatt-timer. Med nye ladestasjoner ved de største havnene langs kysten, vil batteriene lades på ren vannkraft.

• Naturgass, LNG: Kutter CO2-utslipp med rundt 25 prosent og Nox med 80-95 prosent.

• Visjon: Bruk av LNG og batteri gir alt større utslippskutt enn kravene fra styresmaktene, men målet er nullutslipp-seilas. Skipene kan seile fire timer med nullutslipp.

• Varmegjenvinning: Henter overskuddsvarme fra kjølevann, sjø og energistyringssystem.

• Grønt design: Alle skip er designet med energieffektive skrog som skal gi lavest mulig forbruk av drivstoff og dermed lavest mulig utslipp. Skrogdesignet er skreddersydd seilasen langs norskekysten og de 34 anløpshavnene.

Dåp i Fosnavåg i januar

Med så kort tid mellom at skipet kommer til Bergen og første tur, er det bestemt at dåpen blir lørdag 15. januar i Fosnavåg i Herøy kommune. Møre og Romsdal.

- Fosnavåg er hjemmehavn, og vi hadde et sterkt ønske om å døpe skipet ved hovedkontoret og på en dag som gjør det mulig å planlegge en folkefest for interesserte fra hele regionen.

Gudmor for skipet skal være Hege Sævik Rabben, eier og datter av Havila-gründer Per Sævik. Mer enn halvparten av aksjene er eid av Sævik-familien, som kommer fra Fosnavåg.

«Havila Castor»

Havila Kystruten opplyser videre:

- Dessverre melder byggeverftet i Tyrkia også om forsinkelser på skip nummer to, «Havila Castor». Det er nå forventet overlevering innen utgangen av februar og første rundreise fra Bergen 7. april.

Verftet begrunner forsinkelsene med blant annet økte utfordringer knyttet til økt koronasmitte både i Tyrkia og ved veftet.

Skip tre og fire skal etter planen komme sommeren 2022, men det er å anta at pandemien også denne gang kan skape noe forsinkelse.

Powered by Labrador CMS