Sier takk for seg med politisk oppfordring
Norges mest aktive og største havn i skipet tonnasje, ca. 21 millioner tonn siste år, mister en ildsjel når havnedirektør Rune Arnøy nå takker for seg.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Sjefen for Nord-Norges største container-hub er innhentet av pensjonsalderen.
Men han stopper ikke der. Nylig sendte han brev til et stort antall stortingsrepresentanter hvor han påpeker muligheten som ligger i bruk av Narvik havn som viktig havn for Norge i nord. - Vi er eneste havn i Norge med en effektiv og direkte jernbaneforbindelse fra Atlanterhavet til Stillehavet via Sverige, Finland og Russland. Kazakhstan og Kina kan også inkluderes i dette bildet. Slik har det vært siden 1902, skriver den garvede havnedirektøren.
Til Mtlogistikk forteller Arnøy at han har møtt flere av stortingsrepresentantene tidligere, og hvor han har fortalt om de muligheter som ligger i en norsk global havn i nord, med retning både nord-sør og øst-vest.
Mer enn 50 prosent av all fersk fisk som fraktes på jernbane i Norge starter på Narvikterminalen, der vei, sjø og bane møtes. - Nå satser vi sammen med bl.a. aktører i Finland på frakt av fisk på jernbane fra Narvik til Kina. Dette er muliggjort via transittavtaler med Russland.
På Arnøys e-postliste finner i folk som Marit Arnstad (Sp), Jon Georg Dale (Frp), Espen Barth Eide (Ap), Bård Hoksrud (Frp), Siv Jensen (Frp), Audun Lysbakken (SV), Bjørnar Moxnes (Rødt), Sverre Myrli (Ap), Liv Signe Navarsete (Sp), Arne Nævra (SV), Dag Terje Andersen (Ap), Helge Orten (H), Jonas Gahr Støre (Ap) og Trygve Slagsvold Vedum.
– Se til øst-vest
I e-posten til politikerne refererer Arnøy til en artikkel i RailFreight.com, et online magasin for fagfolk innen jernbanefrakt.
Artikkelen tar for seg prosjektet, Nordic Railgate-samarbeidet. Her kobles den sentralkinesiske byen Xi’an til Kouvola i Finland, med tilknytning til Narvik, via Haparanda i Sverige.
Representanter for de involverte regionene viser stor vilje til å få dette til.
Runde Arnøy understreker betydningen Nordic Railgate-samarbeidet har for Norge og havnen i Narvik, den nordligste enden av jernbanenettet i Norge, ikke minst for transport av laks til Kina. I dag sendes den friske og frosne fisken med henholdsvis fly og båt.
- Vi har nettopp fått tillatelse til å transportere gjennom Russland med tog. Nå jobber vi hardt for å finne kunder som vil prøve jernbaneproduktet vårt, sier blant annet Arnøy til RailFreight.com.
Han understreker at fisken må fryses hele veien, og at en i den forbindelse trenger kjølebeholdere.
- Vi håper dette vil være i gang i løpet av et par måneder, men koronakrisen gjør ting litt vanskelig for øyeblikket, forteller Arnøy og fortsetter:
- Jernbaneforbindelsen vil betjene havnen med nye og interessante muligheter. Dette vil gjøre havnen i Narvik til et multimodalt knutepunkt i Norge. Ettersom vi er den eneste havnen i Norge med tilkoblede jernbaneforbindelser nær Nord-Atlanterhavet, kan vi også samarbeide tett med USA og Canada. De kan være interessert i havnen vår da den ikke er overbelastet, som tilfellet er med mange andre havner, sier Narviks havnedirektør som snart sier takk for seg, Rune Arnøy.
Søker ny toppleder
Nå søker Narvik Havn KF en ny samlende, utviklings- og forretningsorientert havnedirektør til å utvikle virksomheten videre.
Rune Arnøy overlater et havneforetak strategisk plassert med unike fortrinn som tilknytning til bane, sjø og vei.
Havnen er isfri med øst-vestforbindelse for banetransport til internasjonale forbindelser.
– Det gjelder å være i forkant av utviklingen og utnytte sjøtransportens betydning i våre omgivelser. Dette må ses i samspill med ulike næringer og vei-, bane- og flytransport, forteller avtroppende havnedirektør, Rune Arnøy.
Interesserte søkere kontakter rådgiverne i Headvisor AS, Torstein Sneisen, tlf. 918 88 186 eller Kirsti K. Sjøhaug, tlf. 977 31 680. For mer informasjon kan også styrets leder, Steinar Sørensen, kontaktes på tlf. 913 73 982.
Søknadsfrist 1. juni.