Har flere ben å stå på
Larvik Havn legger bak seg et utfordrende år knyttet til containertrafikken. Da er det ekstra hyggelig å se en økning i de øvrige varegruppene over havnen.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Containertrafikken over Larvik Havn i 2021 endte på 52.105 TEU i 2021, som var ned 34 prosent fra 2020.
2020 var det året Larvik Havn miste to store kunder i løpet av noen måneder. Først varslet Yara på Herøya i Grenland, at de om lag 6.000 TEU som hadde gått over Larvik Havn, ville gå til Breviksterminalen. Noen måneder senere forsvant også petrokjemiselskapet Ineos som kunde.
Den totale godsomsetningen over Larvik Havn sine kaier var på nær 1,9 millioner tonn i 2021. Dette er en nedgang på fire prosent fra året før – og er en direkte følge av nedgangen i antall containere.
Stor økning
Da alle piler pekte oppover, og plutselig pekte de samme pilene nedover – da er det greit å ha flere ben å stå på. Og dét har Larvik Havn. Flere varegrupper har hatt god vekst.
Eksport av skrotstein og grus økte med hele 190 prosent fra året før, totalt 301.796 tonn i 2021.
Jern- og stålprodukter økte med 59 prosent, totalt 32.000 tonn.
Eksport av tømmer og flis økte med 24 prosent, 56.918 tonn.
De øvrige bulklastene over havnen hadde også en vekst i 2021 mot 2020.
Totalt 102.438 fraktenheter ble transportert med Color Line i 2021, en vekst på sju prosent fra året før. For første gang ble 100.000 enheter passert. Dette gjør terminalen i Larvik til en av de største fergehavnene i Norge på gods, melder Larvik Havn.
Ringvirkninger
- Gods- og varestrømmer har endret seg raskt, og viktigheten av å drive en effektiv og velfungerende havn har blitt fremtredende, sier havnedirektør Jan Fredrik Jonas.
Han påpeker at arbeidsplassene og ringvirkningene havnen skaper for regionen, bidrar til en positiv utvikling av lokalt næringsliv.
- Larvik Havn har en estimert sysselsettingseffekt på i overkant av 1.000 årsverk, nærmere 450 av arbeidsplassene er direkte tilknyttet virksomheten på Revet, sier Jonas.
Totale driftsinntekter ligger an til å ende på 63 millioner kroner, mot 67 millioner i 2020, noe som betyr en nedgang på 5 prosent