Izoblock gjør det mulig å holde avstand til den brennende trucken samtidig som man får lagt på et effektivt brannteppe.

Nyttig når trucken brenner

Norske Izoblock mener å ha funnet en løsning som kan hindre storbranner som på Asko-lageret eller parkeringshuset på Sola.

Publisert
Brannen hos Asko i 2017 startet i en truck, og kostet selskapet flere hundre millioner kroner.

En truck som tar fyr, er enhver lagersjefs største frykt. Bare spør Asko. I 2017 tok det fyr i en truck på Askos fryselager på Vestby og 9000 m² lager med varebeholdning gikk opp i røyk. Varer for 100 millioner kroner gikk tapt, og gjenoppbygging av lageret kostet like mye.

Asko er selvsagt et ekstremt tilfelle, men brann i elektriske gaffeltrucker er noe som skjer litt oftere enn vi kanskje liker å tenke på. Det samme gjelder naturligvis for elektriske biler. I parkeringshuset ved Stavanger Lufthavn Sola gikk 1300 biler opp i røyk i 2020 etter at én bil begynte å brenne.

Å slukke brann i et batteri kan være svært utfordrende. John Hestenes Hansen er daglig leder i Izoblock, som mener å ha kommet på en løsning som kan begrense branner i biler og gaffeltrucker.

– I motsetning til en brann i en vanlig forbrenningsmotor i fossilbiler hvor vi kan kontrollere brannen med å kvele oksygentilførsel, så produserer battericellene i en elbil sitt eget oksygen. Brannen må dø ut av seg selv. Det gjør at det er umulig å stoppe en elbil brann og temperaturene blir betydelig mye høyere enn hos en fossilbil, noe so skaper en ekstrem risiko for antenning av nærliggende biler og bygninger, forteller han.

– Enkelt i bruk

Bruk av branntepper er en etablert og svært effektiv løsning for å kvele brannen. Utfordringen er at det er en krevende oppgave å legge et tungt brannteppe over et stort kjøretøy som står i brann. Den utfordringen mener Hestenes Hansen å ha løst med Izoblock.

Izoblock et rullende stativ plassert lett synlig i et parkeringshus, på et lager, på en bilferge eller andre steder der det er behov. Systemet gjør det mulig for én person å enkelt rulle ut et brannteppe over en brennende bil, for å hindre brannspredning og effektivt slukke brannen.

– Det skal være intuitivt og enkelt å bruke. Systemet sikrer at man kan ha avstand til brannen og likevel få lagt på et effektivt brannteppe, sier Hestenes Hansen til MT.

Ulike størrelser

Izoblock kan levers i flere størrelser, tilpasset både høye varebiler og trucker med høy mast. Ved lagring bygger Izoblock kun 30–35 cm ut fra veggen når det er sammenfoldet. Det er dekket av en presenning med tydelige instrukser på hvordan det skal brukes.

Izoblock er et norsk selskap i oppstartsfasen. Hestenes Hansen forteller at de har fått mange interesserte som ser verdien i produktet, og håper at den første leveringen kan skje i april. Izoblock har tatt patent på systemet, og har ambisjoner om å rulle ut produktet i store deler av verden.

– Nå har vi en avtale om produksjon i to år i Sverige i første omgang. Så er det på sikt mulig å produsere dette på lisens i andre land, sier Hestenes Hansen.

Han har stor tro på at eiere av både parkeringshus og lagre vil se verdien i produktet.

– Det kan for det første hindre brann og spare liv og redde verdier, men store forsikringsselskaper kan også være villig til å kreve lavere premie om et slikt slukkesystem er installert, sier Hestenes Hansen.

Videreutvikles

Foreløpig er Izoblock basert på et stativ som manuelt føres rundt det brennende kjøretøyet og ruller ut et brannteppe. Hestenes Hansen ser imidlertid muligheter for å automatisere slukkeprosessen.

– Vi er litt hårete i målsettingen. Vi ser at Izoblock kan kobles opp mot noe autonom, som en robot eller en AGV. Da kan vi også montere slukkemidler i beina på roboten. Men dette ligger litt frem i tid, sier Hestenes Hansen.

Powered by Labrador CMS