Ferge rett til Nederland
Fra april neste år skal rederiet Holland Norway Lines seile mellom Kristiansand og Eemshaven i Nederland tre dager i uka. – Vi merker stor interesse fra godskunder, sier administrerende direktør i rederiet, Bart Cunnen.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Holland Norway Lines har leid inn skipet Romantika for å trafikkere mellom Kristiansand og Nederland.
– Vi bringer Europa nærmere Kristiansand og Sør-Norge, sier administrerende direktør Bart Cunnen.
Fergen markedsføres som et cruiseskip. Romantika er ellers et kombinert ro-ro og passasjerskip levert fra Aker Finnyards i Rauma, Finland i 2002, og har bildekk med plass til 300 biler og totalt 1000 lanemeter. Skipet har frem til nå gått mellom Stockholm og Riga, og har plass til 1500 passasjerer.
Interesserte godskunder
I pressemeldingen fra selskapet om den nye ruten, opplyses det at det vil være gode muligheter for selskaper å frakte gods på skipet.
– Vi vil ha rundt plass til rundt 70 trailere på skipet, men i sommersesongen vil det bli færre, maks 20, sier Cunnen til MT.
Etter det Moderne Transport kjenner til budsjetterer Holland Norway Lines med at mellom en fjerdedel og en tredjedel av inntektene fra ruten vil komme fra fraktkunder. Cunnen forteller at de allerede et par dager etter lansering av ruten har fått mange henvendelser fra potensielle godskunder.
Hovedfokus vil naturlig være på cruisekunder og turister, men Cunnen våger å se et stykke inn i fremtiden, og ser for seg å utvikle godsbiten gradvis.
– Vi har dette skipet i utgangspunktet i fem år, og det finnes en mulighet for å bygge et hengende bildekk, som vil øke trailerkapasiteten. Det er allerede gjort på søsterskipet. Jeg ser for meg at det kan skje i 2023, sier Cunnen.
Vurderer enda et skip
Holland Norway Lines har også ambisjoner om å utvide tilbudet i fremtiden.
– Nå har vi bare dette skipet, men vi har forretningsplaner om å utvide med ett skip til, som da vil bli mer attraktivt for gods, sier Cunnen.
Han tror at kombinasjonen mellom Sør-Norge og Nord-Holland er en god match.
– Om tre-fire år vil det være bygget en del nye fabrikker både i Norge og Nederland, og vi vil se økt aktivitet. Da har vi også muligheten til å utvide terminalen vår i Eemshaven til å tilby en del logistikktjenester, selv om vi er et fergeselskap. Det vil i så fall skje i samarbeid med partnere, sier Cunnen.
Ruten vil bli en konkurrent til Color Lines rute mellom Oslo og Kiel. Eemshaven ligger helt nord i Nederland, og en del lenger sydvest på Kontinentet enn Kiel, og ruten vil dermed kunne være et gunstig alternativ for en lang rekke destinasjoner i Vest-Europa.
18 timers tur
Seilingene vil ta 18 timer, med avgang fra Kristiansand hver onsdag, fredag og søndag kl. 15.00 og ankomst i Eemshaven kl. 09.00 neste dag. Fra Eemshaven seiler skipet hver tirsdag, torsdag og lørdag klokken 1500, med ankomst i Kristiansand kl. 09.00 neste dag. Første seiling fra Kristiansand til Eemshaven er fredag 8. april, ved inngangen til påskeferien.
– Vi er veldig glade for å kunne presentere denne nyheten. Vi har over lengre tid arbeidet med å utvide fergetilbudet vårt og håper det tas godt imot med en ny destinasjon, sier Mathias Bernander, markedssjef i Kristiansand havn.