Hurtigruten med vinterrute til Oslo
- Hurtigruten har i dag en omfattende avtale med Nor Lines, og de er vår samarbeidspartner på gods. Selv om vi ikke har signert en egen avtale knyttet til seilingene med MS Trollfjord er det naturlig at vi samarbeider også om dette.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Mannen som sier dette til Moderne Transport er Stein Lillebo i Hurtigruten
Nylig ble det kjent at Hurtigruten for første gang lanserer en vinterrute der hovedstaden er med.
- Hurtigruten Norge er veldig glade for at vi nå kunne lanserer to seilingene med MS Trollfjord, der vi nå for første gang inkluderer Oslo, og gjenopptar seilinger til Svalbard. Vi ser fram til å komme i gang med to ikoniske seilinger, hvor godstransporten er med som en helt sentral del av Hurtigrutens DNA. Ikke minst gjelder dette seilingene til og fra Svalbard, hvor vi har fått klare signaler om at kapasiteten, som nå kommer, er etterlengtet, sier Lillebo.
- Godt tilpasset gods
- Hvor mye gods er det plass til på MS Trollfjord?
- MS Trollfjord tar i overkant av 300 paller fordelt på de tre segmentene kjøl, frys og tørrlast. I tillegg tar skipet rundt 35 personbiler. Dette er en kapasitet som er godt tilpasset kombinasjon av passasjer og gods, og fasilitetene som eksisterer i de anløpsstedene vi har på seilingsplanen.
- Hvilke havner skipet anløpe på sin ferd?
- MS Trollfjord vil i sommersesongen seile Bergen-Longyearbyen-Bergen (Svalbardeksopressen) og Oslo – Honningsvåg (Nordkapp) – Bergen/Bergen-Honningsvåg-Oslo på vinteren, med et utvalg mellomliggende havner. Vi har i utgangspunktet godstjeneste i et utvalg av disse havnene — litt avhengig av eksisterende fasiliteter, men dette er mulig å utvide. Vi må nå se nærmere på detaljene i dette sammen med ekspeditører langs kysten, Nor Lines og ikke minst kunder, forteller Stein Lillebo.
Sommerens rute går fra Bergen og anløper Åndalsnes, Træna, Stokmarknes, Tromsø, Honningsvåg, Longyearbyen, Ny-Ålesund/Kongsfjorden, Tromsø, Senja, Svolvær, Brønnøysund, Ålesund, Hjørundfjorden før skipet igjen er tilbake i Bergen.
Om vinteren starter ruten i Oslo og går videre til Kristiansand, Farsund, Haugesund, Hardangerfjord, Ålesund, Brønnøysund, Svolvær, Stokmarknes, Tromsø, Honningsvåg, Alta, Lødingen, Rørvik, Molde og Bergen.
Vurderes underveis
- Er det mulig å sende og motta gods i alle disse anløpshavnene - og hvordan går man i så fall fram?
- Vi skal forsøke å ta med gods der det er praktisk mulig. I de aller fleste anløpsstedene er det også eksisterende infrastruktur med ekspeditører som håndterer godset lokalt. Der denne infrastrukturen ikke finnes, må vi gjøre noen vurderinger basert blant annet på markedsgrunnlaget. Kunder kan booket godset inn via Nor Lines sentralt, eller via de lokale terminalene. Godset bør med fordel bookes dagen før avgang, men vi forsøker å være fleksible. Så lenge det er plass og praktisk mulig ønsker vi og Hurtigruten å få det med, svarer Oddgeir Hepsø, daglig leder i Nor Lines.
MS Trollfjord har mulighet til å ta med gods i alle tre fraksjoner kjøl, frys og tørrlast, i tillegg til biler.
Et felles mål
Noe av det Hurtigruten finner spennende er å kunne koble begge de nye seilingene – både Nordkappekspressen og Svalbardekspressen – til eksisterende godstjeneste i Kystruten.
- Både Hurtigruten og Nor Lines ønsker å gjøre vårt ytterste til å øke godstransporten på kjøl, og bidra til overføring fra vei. Vi tror og håper at hensynet til veisikkerhet og miljø, gjør at vi nå kan få det skiftet som har vært et politisk mål i en årrekke. I motsetning til annen godstransport på kjøl, som er container-basert, tar Hurtigrutens skip stykkgods. Dette betyr et produkt som er godt tilpasset både bedrifts- og privatmarkedet. Koblet sammen med våre skip i Kystruten og Nor Lines sitt eksisterende landsdekkende nettverk, tror vi dette kommer til å bli en tjeneste som når det aller meste av landet, inkludert Svalbardsamfunnet. Hurtigruten har seilt med gods til og fra Longyearbyen og Ny-Ålesund i en årrekke tidligere. Vi gleder oss til å igjen å kunne bidra gjennom Svalbardekspressen. Liggetiden med MS Trollfjord blir lenger enn i Kystruten, og gir naturligvis større mulighet til å ytterligere optimalisere tjenesten, påpeker Stein Lillebo, Hurtigruten.