Vil montere brenselsceller på Kvitnos
Blom Maritime, Samskip og Teco 2030 har fått Enova-støtte til å utstyre LNG-skipet Kvitnos med brenselsceller og hydrogen som drivstoff.
Støtten er gitt til et pre-prosjekt med sikte på å ettermontere Samskips fartøy Kvitnos med Teco 2030 brenselsceller og hydrogenbrensel.
Prosjektet har som mål å redusere utslippene fra dette LNG-drevne fartøyet, som for tiden opererer på en ukentlig rute fra Rotterdam og langs det meste av den norske kystlinjen til Hammerfest. Ved å gå over til hydrogenteknologi tar disse partnerne et nytt skritt mot målet om å redusere klimagassutslippene.
Blom Maritime vil støtte prosjektet med å produsere dokumentasjonen som trengs for å få foreløpig godkjenning av brenselcelle- og hydrogenløsningen. Blom Maritime har sin hovedkompetanse innen ettermonteringsløsninger.
Samskip har allerede ett hydrogendrevet containerskip under bygging i SeaShuttle-prosjektet. Nå blir Kvitnos Samskips andre hydrogenprosjekt.
Samskip jobber mot å bli en netto-null-utslipp innen 2040. Dette prosjektet representerer en mulighet til å eliminere, alle utslipp fra et av rederiets eksisterende fartøy.
– – Med leveringen av våre LNG-drevne flerbruksfartøy tilbake i 2015, tilbød Samskip allerede et av verdens mest miljøvennlige lasteskip, som eliminerte SOx-utslipp samtidig som de reduserte NOx- og CO₂-utslippene drastisk. Med dette tilskuddet fra Enova, og i nært samarbeid med brenselcelleleverandøren TECO 2030, vil vi fortsette vårt forsøk på å muliggjøre full nullutslippsfremdrift, som igjen vil bane vei for våre H2-drevne nybygg som kommer neste år og bringe oss nærmere våre netto null-mål for 2040, sier Samskips regiondirektør for Norge og Sverige, Are Gråthen.