Konverterer Kvitnos til hydrogen

Samskip Kvitnos vil i løpet av 2025 bli det første skipet i sin størrelse som klargjøres for hydrogendrift.

Publisert Sist oppdatert

Søsterskipene Kvitnos og Kvitbjørn har lenge vært blant de mest miljøvennlige godsskipene, siden de drives av naturgass (LNG). Nå ønsker Samskip å ta den miljøvennlige driften ett hakk videre.

«Samskip Kvitnos» i samarbeid med norske TECO 2030 og BLOM Maritime konverteres til hydrogendrift i løpet av 2025.

– Samskip har som målsetting å være et nullutslipps-selskap innen 2040. Det er utrolig spennende at vi fra den norske siden av selskapet nå går i front med å konvertere skip av en slik størrelse til drift på brenselsceller drevet på hydrogen, sier regiondirektør for Norge og Sverige i Samskip, Are Gråthen.

Hybrid

Are Gråthen og Samskip ser fremover, og satser på hydrogen som drivstoff for flere av sine skip.

I første omgang vil Samskip Kvitnos ha hybriddrift; både naturgass og hydrogen. Samtidig bygger Samskip to fullt hydrogendrevne containerskip i India som begge skal gå i trafikk mellom Nederland og Norge fra 2026. Enova gikk i 2022 inn med NOK 150 millioner i støtte til dette prosjektet.

Konverteringen av Samskip Kvitnos vil dermed bidra med svært verdifull læring når Samskip setter inn de nye skipene i trafikk, og når de vurderer å konvertere også «Samskip Kvitnos» sitt søsterskip «Samskip Kvitbjørn» til hydrogendrift i fremtiden.

– Støtten fra Enova gjør det mulig for oss på relativt kort tid å teste realismen i å ha så store skip drevet av hydrogen, uten å måtte vente på de helt nye, hydrogendrevne skipene vi bygger. Det er åpenbart at dette har potensial til å bli den mest bærekraftige transportmåten mellom Europa og Norge. Samtidig er det en utfordring å ha hydrogen tilgjengelig – til en konkurransedyktig pris. Per i dag kan ingen svare opp det behovet markedet ser ut til å ville ha, og det er en utfordring som må løses skal vi oppnå målene om nullutslipp, sier Gråthen.

Utålmodig

Hydrogen er et tema på Arendalsuka, og Kvitnos' søsterskip, Kvitbjørn, var på besøk i sørlandsbyen i den anledning.

Denne problemstillingen er hovedtema i flere debatter under Arendalsuka, ikke minst under den store hydrogendebatten som gikk av stabelen tirsdag. Der var Gråthen én av flere sentrale deltakere.

– Jeg er veldig glad for at hydrogen og miljøvennlig drivstoff er så tydelig på agendaen under Arendalsuka. Samtidig er vi utålmodige etter å finne løsninger som sikrer oss nok tilgang på fornuftig priset grønn hydrogen. Teknologien for å ta det i bruk finnes, og vi er klare til å bidra fra vår side. Men vi henger etter i utbyggingen av verdikjedene for grønt drivstoff, og det sinker en ønsket utvikling mot en trygg og bærekraftig transportløsning i norske farvann, sier Gråthen.

Powered by Labrador CMS