NY MOTOR OG GIRKASSE: D30-motoren og den nye MAN TipMatic 14-girkassen er nøkkelen til reduksjonen i forbruket forteller MAN.

Mer effektiv MAN

SAALFELDEN: 2025-modellene skal bruke 3,7 prosent mindre diesel.

Publisert

På IAA Transportation 2024 presenterer MAN Lion forbedringer innen effektivitet og kjørekomfort for modellåret 2025. Hovedfokuset for innovasjonene er å redusere drivstofforbruket med opptil 3,7 prosent. MANs ingeniører har oppnådd dette hovedsakelig ved hjelp av den nye D30 PowerLion-drivlinjen og aerodynamiske tiltak.

Ny drivlinje: PowerLion D30

– Vår nye, svært effektive PowerLion-drivlinje med den nye D30-motoren og den nye MAN TipMatic 14-girkassen er nøkkelen til lønnsomheten i våre kunders transportvirksomhet. Selv om vi ser på elektrisk drift som hovedteknologien i veitransport på lang sikt, spiller diesel fortsatt en viktig rolle på veien dit. Hver liter drivstoff vi sparer reduserer CO₂-utslipp og kostnader for transportselskaper. Dette gjør det enklere for kundene våre å gå over til nullutslippsteknologier, sier Friedrich Baumann, styremedlem for salg og kundeløsninger i MAN Truck & Bus SE.

IAA-TEASER: På IAA Transportation 2024 presenterer MAN Lion forbedringer innen effektivitet og kjørekomfort for modellåret 2025.
DEN NYE SERIEN: Med motoreffekter fra 380 til 560 hestekrefter og 2100 Nm til 2800 Nm og seks nye assistentsystemer skal 2025-serien presenteres på IAA.

Den nye D3066-motoren (kort: D30) er ifølge MAN en av de mest avanserte kommersielle kjøretøymotorene i verden med en maksimal effektivitet på over 50 prosent. Denne nyutviklede motoren vil erstatte de tidligere tilgjengelige D26- og D15-motorseriene i alle MAN 4x2. D30-motoren er tilgjengelig i seks ytelsesnivåer fra 380 til 560 hk (2100 til 2800 Nm).

Effektiviteten er et resultat av samspillet mellom XPI common rail-injeksjon med et injeksjonstrykk på opptil 1800 bar og 10-hulls injektordyser, samt optimalisert turbolading med to kraftavhengige ladningsgeometrier og i kombinasjon med TipMatic 14-girkassen og den nye akselporteføljen.

Erstatter TipMatic 12

Den nye MAN TipMatic 14-girkassen, utviklet med Traton Group- teknologi, vil erstatte den tidligere TipMatic 12-girkassen. Denne nye generasjonen er rundt 60 kg lettere og har 14 fremovergir og to reversgir, med seks ekstra reversgir som kan aktiveres over nett via MAN Now. Girkassen tilbyr svært sensitiv manøvrering ved lave hastigheter med lukket clutch. Den automatiserte manuelle girkassen tar over clutchoperasjon og girskift, og systemet er programvarestyrt.

Nye skivebremser og optimalisert aerodynamikk

MAN presenterer også en ny bremseversjon med lavere friksjonstap for lastebilvarianter med en tillatt totalvekt på 18 tonn eller mer. De innvendig ventilerte bremseskivene sikrer konstant høy bremseytelse med optimal varmeavledning. Den nye bremsebelegg-tilbakestillingsfunksjonen reduserer slitasje, støy og drivstofforbruk ytterligere, forteller MAN.

Gummilepper

MANs utviklingsteam har også gitt de tunge løvene nye gummilepper. Disse er tilvalg, men de er med på å redusere luftgapet og dermed luftmotstanden. Aerodynamisk underkroppspanel foran forakselen forbedrer luftstrømmen rundt bakken av D30-trekkvognene fra TGX-serien.

Interiør oppdatert

 Det fullt digitale hovedinstrumentpanelet tilbyr nye funksjoner som brutto vogntogvektsvisning for modellår 2025. 12,3-tommers fargeskjermen har nytt design, og oppstartsinformasjonen gir de viktigste dataene uten å slå på tenningen. Bedre lydisolasjon gir mer ro i førerhuset, med støyisolerende frontrute og innkapsling av D30 PowerLion-drivlinjen som reduserer støy både innvendig og utvendig, forteller MAN.

MAN PAL

Med MAN PAL kan opptil 10 spesifikke karosserifunksjoner plasseres på det nye panelet i midtkonsollen eller Easy Control-panelet i førerdøren. Dette kan installeres via over-the-air-oppdateringer. MAN PAL gir rask og direkte tilgang via ABBI karosseriportalen fra MAN, noe som gjør det enkelt å tilpasse parametere og funksjonslogikk.

BRING-GRØNN: Denne Induvidual-TGX ble vist frem statisk på arrangementet.
2025-MODELL: 2025-modellene skal bruke 3,7 prosent mindre diesel forteller MAN.
EFFEKTIV: Den nye motoren er 3,7 prosent mer effektiv forteller MAN.
Powered by Labrador CMS