På IAA Transportation 2024 presenterer MAN Lion forbedringer
innen effektivitet og kjørekomfort for modellåret 2025. Hovedfokuset for
innovasjonene er å redusere drivstofforbruket med opptil 3,7 prosent. MANs
ingeniører har oppnådd dette hovedsakelig ved hjelp av den nye D30
PowerLion-drivlinjen og aerodynamiske tiltak.
– Vår nye, svært effektive PowerLion-drivlinje med den nye
D30-motoren og den nye MAN TipMatic 14-girkassen er nøkkelen til lønnsomheten i
våre kunders transportvirksomhet. Selv om vi ser på elektrisk drift som
hovedteknologien i veitransport på lang sikt, spiller diesel fortsatt en viktig
rolle på veien dit. Hver liter drivstoff vi sparer reduserer CO₂-utslipp og
kostnader for transportselskaper. Dette gjør det enklere for kundene våre å gå over
til nullutslippsteknologier, sier Friedrich Baumann, styremedlem for salg og
kundeløsninger i MAN Truck & Bus SE.
Den nye D3066-motoren (kort: D30) er ifølge MAN en av de
mest avanserte kommersielle kjøretøymotorene i verden med en maksimal
effektivitet på over 50 prosent. Denne nyutviklede motoren vil erstatte de
tidligere tilgjengelige D26- og D15-motorseriene i alle MAN 4x2. D30-motoren er
tilgjengelig i seks ytelsesnivåer fra 380 til 560 hk (2100 til 2800 Nm).
Effektiviteten er et resultat av samspillet mellom XPI
common rail-injeksjon med et injeksjonstrykk på opptil 1800 bar og 10-hulls
injektordyser, samt optimalisert turbolading med to kraftavhengige
ladningsgeometrier og i kombinasjon med TipMatic 14-girkassen og den nye
akselporteføljen.
Erstatter TipMatic 12
Den nye MAN TipMatic 14-girkassen, utviklet med Traton
Group- teknologi, vil erstatte den tidligere TipMatic 12-girkassen. Denne nye
generasjonen er rundt 60 kg lettere og har 14 fremovergir og to reversgir, med
seks ekstra reversgir som kan aktiveres over nett via MAN Now. Girkassen tilbyr
svært sensitiv manøvrering ved lave hastigheter med lukket clutch. Den
automatiserte manuelle girkassen tar over clutchoperasjon og girskift, og
systemet er programvarestyrt.
Nye skivebremser og optimalisert aerodynamikk
MAN presenterer også en ny bremseversjon med lavere
friksjonstap for lastebilvarianter med en tillatt totalvekt på 18 tonn eller
mer. De innvendig ventilerte bremseskivene sikrer konstant høy bremseytelse med
optimal varmeavledning. Den nye bremsebelegg-tilbakestillingsfunksjonen
reduserer slitasje, støy og drivstofforbruk ytterligere, forteller MAN.
Gummilepper
MANs utviklingsteam har også gitt de tunge løvene nye
gummilepper. Disse er tilvalg, men de er med på å redusere luftgapet og dermed
luftmotstanden. Aerodynamisk underkroppspanel foran forakselen forbedrer
luftstrømmen rundt bakken av D30-trekkvognene fra TGX-serien.
Interiør oppdatert
Det fullt digitale hovedinstrumentpanelet tilbyr nye
funksjoner som brutto vogntogvektsvisning for modellår 2025. 12,3-tommers
fargeskjermen har nytt design, og oppstartsinformasjonen gir de viktigste
dataene uten å slå på tenningen. Bedre lydisolasjon gir mer ro i førerhuset,
med støyisolerende frontrute og innkapsling av D30 PowerLion-drivlinjen som
reduserer støy både innvendig og utvendig, forteller MAN.
MAN PAL
Med MAN PAL kan opptil 10 spesifikke karosserifunksjoner
plasseres på det nye panelet i midtkonsollen eller Easy Control-panelet i
førerdøren. Dette kan installeres via over-the-air-oppdateringer. MAN PAL gir
rask og direkte tilgang via ABBI karosseriportalen fra MAN, noe som gjør det
enkelt å tilpasse parametere og funksjonslogikk.