Bompenger redder Lakseveien
Rv. 714 opprustes med 50% bompengefinansiering.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Den såkalte «Lakseveien» mellom Orkdal og Hitra og Frøya ble behandlet i statsråd fredag. En stor del av oppdrettsnæringen i Sør-Trøndelag er lokalisert i dette området.
Tryggere
– Fylkesvei 714 blir enda tryggere og får høyere standard og kortere kjøretid, sier samferdselsminister Marit Arnstad i en pressemelding.
Det rødgrønne flertallet har for lengst søkt om bomfinansiering, mens fylkeskommunen skal betale halvparten av kostnadene på 680 millioner 2013-kroner.
Foruten å være svært ulykkesbelastet har Rv. 714 lenge vært en flaskehals for laksenæringen. Det har vært en enorm trafikkvekst siden Hitratunnelen åpnet i 1994.
Femdobling
Vogntogtrafikken er femdoblet. Årlig passerer nærmere 25.000 vogntog gjennom tunnelen.
Forslaget om delvis bompengefinansiering omfatter trinn 1 for tiltak på strekningen Stokkhaugen-Sunde. Flere delprosjekter i dette byggetrinnet er allerede startet eller fullført med fylkeskommunal finansiering.
– Utbygging og utbedering av veien er viktig for utvikling og verdiskaping i regionen, sier Arnstad.
Den 58 kilometer lange strekningen har lav standard med svinger, problematiske stigninger og smal vei. Kjøreforholdene er spesielt vanskelige om vinteren, og veien er sårbar for trafikkuhell.
Byggetrinn 2
Det er også planer om et trinn 2 med flere nye utbygginger og tiltak på strekningen Stokkhaugen - Sunde, blant annet kryssing av Åstfjorden. Denne fjordkryssingen er det største delprosjektet og er ventet å utgjøre om lag halvparten av de samlede utbyggingskostnadene for trinn 1 og trinn 2.
Arbeidet med reguleringsplan for fjordkryssingen er i startfasen.