DHL har investert i en lastebilflåte som skal gå på biodrivstoff Europa rundt, nå mens Formel 1-sirkuset er på besøk i Europa.

Kjører Formel 1 med biodrivstoff

Nei, Ferrari, Red Bull og AMG Mercedes skal ikke fylle hele tanken med HVO, men de skal haike med noen som gjør det.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

DHL har i en årrekke vært logistikk-partner for Formel 1-sirkuset, og skysser racerbiler, utstyr og alt som måtte trengs rundt om i verden i løpet av sesongen.

Nå introduserer DHL sin første lastebilflåte på biodrivstoff, og tar denne sesongen i bruk 18 nye lastebiler for å støtte Formel 1 i målet om nullutslipp innen 2030. De nye lastebilene, som er i stand til å kjøre på HVO100 drop-in drivstoff (hydrobehandlet vegetabilsk olje), vil levere utstyr til alle europeiske Formel 1®-løp i 2023. Hver lastebil kan redusere karbonutslippet med min. 60 prosent sammenlignet med fossilt drivstoff, med stort potensial for høyere besparelser.

– Vårt partnerskap med Formel 1 viser vårt felles engasjement for bærekraft og reduksjon av våre karbonfotavtrykk. Vi streber hele tiden etter å gjøre logistikk mer bærekraftig og gleder oss over å introdusere den første lastebilflåten som kjører på bærekraftig drivstoff, sier Arjan Sissing, Head of Global Brand Marketing i Deutsche Post DHL Group (DPDHL) i en pressemelding.

– Som en industrileder innen grønn logistikk, bidrar de 18 lastebilene til en DHL-flåte med ytterligere lavere utslipp, der vi viser våre fans og kunder at det er mulig å bringe spenningen med Formel 1-løp rundt om i verden på en bærekraftig måte.

Samme ytelse, men sikrere

De nye lastebilene reduserer karbonutslipp samtidig som de opprettholder samme ytelsesnivå når det gjelder lastekapasitet og kjøreavstand som med diesel. Fra et miljø- og sikkerhetsperspektiv er håndtering av biodrivstoff også sikrere enn bunkring av diesel.

– Hver lastebil kan derfor transportere opptil 40 tonn og kjøre opptil 3.500 km pr. 1.000 liters tank. Til den europeiske F1-etappen kjører lastebilene utelukkende på HVO100, som er et 2.-generasjons biodrivstoff som oppfyller standarden EN15940 for parafindrivstoff, og som et drop-in drivstoff, sier Paul Fowler, Head of DHL Motorsports Logistics.

På grunn av partnerskapets betydelige bærekraftspåvirkning, planlegger DHL og Formel 1 å utvide bruken av disse bærekraftig drevne lastebilene de kommende årene, som en del av den pågående innsatsen for å minimere deres miljøfotavtrykk.

– Vi opererer på global skala, og DHL spiller en kritisk rolle i å levere utstyr til løpene, og hjelpe oss med å håndtere den logistiske påvirkningen vi har som verdensmesterskap, sier Ellen Jones, Head of ESG i Formula 1.

– Sammen ser vi kontinuerlig etter mer bærekraftige løsninger, og gjennom innovasjoner som lastebiler på biodrivstoff, kan vi ta betydelige skritt fremover for å redusere karbonutslippene våre og nå vårt bærekraftsmål om å være Net Zero innen 2030. Det er fantastisk å se partnere som DHL dele den samme drivkraften og forpliktelsen til å skape en mer bærekraftig Formel 1.

Tester multimodale løsninger

Blant det som skal gjøres er blant annet testing av mer avanserte, fremtidige teknologier, utnyttelse av multimodale transportløsninger, inkludert vei- og sjøfrakt, og bruk av flere Boeing 777-fly, som reduserer karbonutslippene med 18 prosent sammenlignet med tradisjonelle 747-fly. DHL utstyrer også sine lastebiler med GPS for å overvåke drivstofforbruket og optimalisere kjøreruter. Denne sesongen vil DHLs motorsportsteam dekke rundt 150.000 km og frakte opptil 1.400 tonn utstyr pr. løp. I tillegg til racerbiler, dekk, reservedeler og drivstoff, fraktes også annet utstyr til ønsket destinasjon. DHL tilbyr også omfattende sporing av lasten mens den er i transitt, samt tilpassede fortollingstjenester og opphenting.

Powered by Labrador CMS