Lakseskip fra Midt-Norge til Europa
I løpet av de to neste ukene får Midt-Norge to ukentlige direkteseilinger til Nederland. Det gjør det mulig å frakte fersk laks sjøveien fra Trøndelag til kontinentet.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
4Færøyske Smyril Line Cargo sin godsferge MV Akranes har sin første avgang fra Kråkøya kysthavn i Rørvik torsdag 20. august, deretter Hitra kysthavn fredag 21. august. 3. september starter også North Sea Container Line (NCL) opp med containerskipet Coneste i ukentlige avganger via Hitra kysthavn med frakt av fersk laks i container til Rotterdam, opplyser Kysthavnalliansen i en pressemelding.
– Det er all grunn til å gi honnør til vareeierne som aktivt jobber med å flytte gods fra vei til sjø. De har vist stort engasjement i prosjektet og demonstrerer et ønske om grønn omstilling, sier Ann Iren Holm Rise, prosjektleder i Kysthavnalliansen.
Lakseprodusentene med på laget
Oppstarten av de nye rutene er et resultat av at Kysthavnalliansen i fellesskap med de sentrale lakseprodusentene Lerøy og SalMar i oktober i 2019 startet arbeidet kjent som Shortsea-prosjektet. Sentralt i arbeidet var å knytte vareeiere med nordgående varestrømmer sammen med laksenæringens sørgående, for å skape nødvendig retningsbalanse på skipet og konkurransedyktige priser mot veitransporten.
– Det er positivt at to rederier gjennom Shortsea-prosjektet nå får laget et oppsett til utprøving. Vi ser fram til å teste sjøtransport av fersk fisk fra Midt-Norge – i første omgang på kort sikt, men forhåpentligvis også på lenger sikt, sier Espen Andersen, som leder logistikken for Lerøy Seafood.
Vanligvis foregår eksport av laks fra Midt-Norge med vogntog, og da i all hovedsak utenlandske vogntog.
– Lykkes dette konseptet, er det en oppside med færre trailere på veiene mellom Midt-Norge og kontinentet. Å flytte trailere med varer til samseiling på sjøen, gir også en positiv miljøgevinst. Finner mange nok aktører dette interessant, og støtter opp om ruten, vil dette kunne åpne for avganger flere dager i uken og enda større effekt, legger Andersen til.
Store vareeiere på banen
Sentrale vareeiere som Bama, Coop og Asko har også hatt aktive roller i arbeidet, og ønsker nå å prøve ut seilingskonseptene. Det kan på sikt bidra til overføring av betydelige volumer importvarer fra vei til sjø.
Også Tine, Nutrimar, Scale AQ og Tradeway har deltatt aktivt i det pågående Shortsea-prosjektet, som i vinter detaljerte vareeiernes behov. Deretter gikk Kysthavnalliansen i markedet med en felles kravspesifikasjon til en rekke rederier. Til slutt sto fem rederier igjen, hvor Haugesund-baserte NCL og færøyske Smyril Line Cargo fikk vareeiernes tillit til å gå videre med oppstart av testseilinger.
– Direkteseilingene til kontinentet gjør at det for første gang kan bli konkurransedyktig å eksportere fersk sjømat fra Midt-Norge til Europa sjøveien, sier Holm Rise.
Kysthavnalliansen, som består av Kristiansund og Nordmøre havn IKS, Trondheim havn IKS, Nord-Trøndelag Havn Rørvik IKS og Helgeland Havn IKS, har et mål om å bidra til å fjerne 6.500 vogntog fra norske veier de neste to årene – ved å flytte mer gods sjøveien.