Det lille hjulet i laksemaskineriet
BERGER: Terminal 1 på Berger tømmer og fyller trailere superraskt, og sørger for at norsk laks kommer til markedet så fort som mulig.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
For tre år siden flyttet Terminal 1 AS inn i Eek Logistikks gamle terminal på Berger, etter fire års drift på Alnabru. Som helt frittstående terminal er Terminal 1 litt unik innen fiskelogistikken.
– Vi er en helt uavhengig terminal, som ikke har noen stor transportør i ryggen. Det har ikke vært noen sånn type terminal før vi startet i 2014, forteller eier og daglig leder Pål Marius Skipperud.
Inne på den rundt 1500 m² store terminalen står en håndfull trailerlass med fersk laks, klar til videre distribusjon da MT var på besøk. Kundene er i hovedsak transportører som ikke er blant de store.
– Det var et marked som ikke var skapt ennå da vi begynte i 2014, men det har kommet seg etter hvert. Nå har vi en god fordeling av kunder, der rundt 90 prosent er transportører i tillegg til én stor eksportør i Cermaq. Mine kollegaer i Terminal 1 har bred erfaring med denne type håndtering og sammen med våre største kunder som N & K, Intercargo, Royal – Thermo og Kuehne & Nagel blir vi bare bedre, sier Skipperud.
Mesteparten av fisken, og da i all hovedsak laks, som kommer til Terminal 1, kommer fra Nord-Norge. Hos Terminal 1 blir lasten konsolidert og fylt i de rette trallene og eventuelt settes flere sendinger fra flere kunder sammen. 95 prosent skal eksporteres.
Kjappe
Tid er penger når det kommer til havets rosa gull. Derfor er fisken ideelt sett bare en snartur innom kjøreportene på Berger.
– All ventetid på laks koster penger. Det er veldig korte frister, og vi snur terminalen 1–2 ganger om dagen. På det kjappeste tar det bare 40 minutter før fisken er ute igjen, sier Skipperud.
Volumet på terminalen ligger mellom 30.000 og 35.000 tonn i året pluss omlasting og lager, og daglig går det i snitt 30 lastebiler ut fra terminalen. På de mest hektiske dagene er opp mot 50 lastebiler innom.
– Volumet viser at det er behov for oss. Vi er en veldig liten aktør i det store bildet i denne næringen. Men man trenger en omrokkering på Østlandet. Med tanke på kjøretid og tilgang på togtraller ligger vi ganske bra til, sier Skipperud, som opererer med en fullstendig flat prisstruktur.
– Vi synes det er en fordel at vi behandler alle likt. Her er det samme pris til stor og liten.
I vekst
Etter flyttingen til Berger har Terminal 1 hatt en jevn og fin vekst, har nær doblet omsetningen og har også solide grønne tall på bunnlinjen. Skipperud ser ingen grunn til at ikke veksten skal fortsette.
– Vi har vekstmuligheter her gjennom å utvide døgnet, og jobbe kveld og eventuelt natt. I dag jobber vi 06–18 sju dager i uken, så om vi utnytter døgnet bedre er det vekstkapasitet her, sier Skipperud.