– Provoserer en hel bransje
Transportselskap retter pekefingeren mot diettskatten som kan koste langtransportsjåfører over 30.000 kroner i året.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Lars Utne, eier av Utne Transport, er lite fornøyd med regjeringens nye diettskatt. Han frykter den kommer til å ramme hans ansatte hardt.
Ansatte som mottar diettgodtgjørelse når de er på reise i jobben må fra neste år betale skatt på deler av beløpet.
Frem til nå har diettgodtgjørelse etter statens satser vært skattefri for arbeidstaker. Men neste år må man betale skatt av 150 kroner av beløpet pr. døgn.
Langtransportsjåfører som bor i førerhuset på vogntoget fem-seks dager i uka er de som rammes hardest, når de tilbakelegger 300 mil på veien hver uke.
Slag under beltestedet
Lars Utne forteller at det er stor motstand mot skatten som provoserer en hel bransje.
– Høyre og Frp har sagt nei til flere skatter. Dette er en skatt som slår under beltestedet. Sjåførene skal tross alt leve og spise på veien. En lastebilsjåfør bor i bilen sin, ikke på et hotell. Dette er ikke en skatt, men en provoserende straff, sier Utne til NRK.
Han forteller at det har vært «et lurveleven» hos dem det siste døgnet, etter at de fikk vite hva diettskatten vil bety for dem.
– Når det provoserer en hel bransje, da må noen ta tak i det og avslutte dette tullet øyeblikkelig, sier Utne.
Diettskatten ble bestemt i budsjettavtalen mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, og ca. 500.000 nordmenn i forskjellige bransjer vil bli rammet av den nye diettskatten, ifølge Finansdepartementet.
Diettskatten innføres fra nyttår, og rent teknisk vil staten hente inn ca. 212 millioner kroner ved at 150 kroner av hver døgndiett skal trekkes ut og skattlegges.