Litt opp og ned for Larvik Havn
Samlede lastemengder over Larvik Havn i fjor utgjorde 1,8 millioner tonn. Dette er 4 prosent lavere enn i 2021 før.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Containertrafikken falt med 8 prosent til i alt 48.100 TEUs, opplyser Havnen.
Forventet
Larvik var svært viktig for Color Line under pandemien. Passasjertrafikk til utladet opphørte i midten av mars 2020. Cargo-trafikken holdt aktiviteten oppe – aller mest i Larvik. «Superspeed 2» mellom Larvik og Hirtshals, med to avganger daglig hver vei, ble under nedstengningen en fraktrute som skulle vise seg å bli viktig for norske næringsliv.
- Godsnedgangen i fjor henger i hovedsak sammen med fallet i fergefrakten. Dette som følge av at denne godstrafikken i de øvrige fergehavnene i Norge, kom i gang igjen etter pandemien. Totalt 91.802 fraktenheter ble transportert med Color Line i fjor, en nedgang på 10 prosent. Tross nedgangen er Larvik fortsatt den største fergehavnen i Norge på gods, melder Larvik Havn KF.
Etter et par år med en hjemmetilværelse, vil vi nordmenn ut. I overkant av 750.000 fergepassasjerer reiste over Larvik havn i 2022. Dette er 9 prosent flere reisende enn i 2019 – siste normalår før Covid-pandemien.
Også oppgang
Frakt av bulk, hovedsakelig stein og skogprodukter som tømmer og flis, hadde solid oppgang i fjor, med en økning på henholdsvis 28 og 17 prosent.
Salgsinntektene til Larvik Havn økte med tre prosent fra 2021 til i alt 65,5 millioner. Veksten kommer fra økte leieinntekter. Totale driftsinntekter passerte 77 millioner som følge av ekstra inntekter fra eiendomstransaksjoner og prosjekttilskudd.