Svak nedgang i lastebilregistreringene
Trenden vi har sett tidligere i år, fortsetter. Det er en svak nedgang i lastebilregistreringene sammenlignet med i fjor.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det er akkumulert statistikk pr. utgangen av september vi her bringer. Vi har «vasket» tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken for å få bort alt som ikke er reelle lastebiler, i hovedsak bobiler. Den svake nedgangen i registreringene fra ifjor er langt fra dramatisk, ettersom fjoråret var et meget godt lastebilår. Nedgangen skjer i de to letteste og den tyngste vektklassen. Mellomtunge biler viser en oppgang, særlig klassen mellom 10,0 og 15,9 tonn. Dette er imidlertid en liten klasse, og en stor bestilling fra én egentransportør kan være nok til å gi store variasjoner i prosent. I det store bildet er det imidlertid klassen over 22 tonn som er viktigst. Der alene registreres det flere ganger så mange biler som i de andre klassene til sammen. Nedgang her innebærer at lastebil totalt har nedgang.
Euro 6
De strenge avgasskravene Euro 6 innføres fra 1. januar. Det spekuleres nå i om dette vil influere på registreringsstatistikken. Vil mange fremskynde handler for å få «rimelige» Euro 5-biler? Vil disse i så fall bli levert i løpet av året eller i begynnelsen av neste år? Det er jo dato for innfortolling som gjelder for Euro 5, men selve registreringen kan gjerne skje etter 1. januar.
Kommentarer til klassene
Vi skal gi noen korte kommentarer til hver av vektklassene.
3,5 – 5,9 tonn
Den letteste klassen er dominert av Mercedes-Benz og blir gjerne kalt for «Sprinterklassen». Mercedes opplever nøyaktig samme nedgang som klassen og står dermed på samme markedsandel. Bilen på 2.-plassen er langt på vei den samme, men med VW-logo, VW motorer og VW-design. Man kan derfor undres over at den ikke har en større andel, men det er i det minste en liten økning fra ifjor. Iveco på delt 3.-plass er nesten redusert til tredjeparten, mens Renault har en svak stigning.
6,0 – 9,9 tonn
Dette er vel egentlig den minste «riktige» lastebilklassen. Her er det små endringer fra ifjor. Iveco og MAN leder fortsatt, mens Mercedes-Benz har kommet seg bort fra fjerdeplassen i fjor. Daimler-søsteren Fuso har samtidig rykket ned fra 2.- til 4.-plass. Til sammen er «Daimler-søsknene» markedsleder i klassen. Det var Mercedes-Benz alene innen Fuso rykket inn i familien og tok sin del av salget. Så får vi se om Mercedes-Benz rykker videre fremover når ny Atego begynner å gjøre seg gjeldende.
10,0 – 15,9 tonn
Dette er blitt «MAN-klassen», selv om det tyske merket har en svak nedgang i markedsandelen fra i fjor. I antall enheter er det økning, ettersom denne klassen har økt betydelig. MAN TGM-serien har opparbeidet seg et godt renommé. Slikt hjelper. Største rival, Mercedes-Benz, har nedgang både i antall og markedsandel. Spørsmålet også her er om ny Atego vil endre på dette. Blant søstrene Volvo og Renault har sistnevnte gjort det best hittil i år. Det blir spennende å se om nye modeller hos begge og at Volvo bestemmer hva Renault skal gjøre her hjemme får å si for utviklingen videre. DAF er ubetydelig i denne klassen, men med et helt nytt lastebilprogram bør nederlenderne stille sterkere her etter hvert.
16,0 – 21,9 tonn
Dette er klassen for tunge distribusjonsbiler og toakslede trekkvogner. Både Volvo og Scania har en liten økning og samme innbyrdes forhold som i fjor. Den eneste som har tapt i denne klassen, er Mercedes-Benz. Det kan se ut som det går «mot gamledager» med en sterkere kniving mellom MB og MAN på 3.-plassen. MBs viktigste våpen i kampen er uten tvil den nye Antos-serien, mens MAN foreløpig må nøye seg med et eldre kjøretøyprogram.
22 tonn og tyngre
Dette er prestisjeklassen og den som virkelig betyr noe i den store sammenhengen. Det er her kampen står mellom Volvo og Scania når det gjelder å være størst. Volvo var størst ut september i fjor, Scania ut september i år. Volvo haler imidlertid innpå og ligger bare seks biler bak. Dessuten har Volvo et flunkende nytt lastebilprogram å by på, mens Scania – til tross for mange fornyelser – ikke helt kan skjule at førerhusprogrammet begynner å dra på årene. Hvis forholdet mellom de to svenskene blir det samme i oktober som i september, vil Volvo klart være i ledelsen i løpet av denne måneden. Også i denne klassen taper Mercedes-Benz noe akkumulert, men ligger fortsatt betryggende foran MAN. Dessuten er det fra nå av det nye Actros/Arocs/Antos-programmet bør slå inn for fullt. Ingen kan matche veksten til DAF, og den har faktisk skjedd med en gammel bil. Hva klarer nederlenderne å utrette med en ny som har fått strålende omtaler i alt av fagpresse?