2013 ble et bra lastebilår
En sterk desember bidro til at 2013 totalt sett ble et bra lastebilår. De samlede registreringene ligger helt marginalt under 2012 som med drøyt 4000 biler over 16 tonn var et gjennomsnittlig bra år. Volvo ble så vidt seierherre i prestisjeklassen over 22 tonn i fjor.Regner man biler over 16 tonn, er Scania markedsleder med en hårfin margin til Volvo. Alle lastebilklasser samlet, er Volvo igjen markedsleder - så vidt.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det er i hovedsak snakk om bobiler. Likevel kan noen slike kjøretøy ha sneket seg med der rubrikken «andre» forekommer.
3,5 – 5,9 tonn
Denne klassen domineres totalt av Mercedes-Benz og blir gjerne kalt Sprinter-klassen. Klassen har statistikkens største tilbakegang fra i fjor. Mercedes-Benz har en tilsvarende tilbakegang og har både i fjor og 2012 en markedsandel på drøyt 53%. Volkswagen går frem i et synkende marked og bedrer posisjonen, men selvsagt på et langt lavere nivå. Iveco har på sin side mer enn halvert markedsandelen.
6,0 – 9,9 tonn
Her snakker vi om de «riktige» lastebilene, og her er Iveco på topp, som året før. Vi formoder at leveringene til Posten er betydelig drahjelp her. Til sammen er imidlertid «Daimler-søsknene» Mercedes-Benz og Fuso Canter på 3.- og 4.-plass markedsleder, men har snudd på rangordningen fra 2012. MAN ligger på samme hyggelige nivå som i 2012. Den lille nedgangen i denne klassen er det i hovedsak Fuso og Renault som står for.
10,0 – 15,9 tonn
Dette er først og fremst «MAN-klassen», og merket styrket seg ytterligere fra 2012 til 2013. Spesielt den mellomtunge TGM-klassen har gjort det bra i dette segmentet og fikk i fjor bra drahjelp av en leveranse på 20 biler til Posten. Også Renault hadde en hyggelig utvikling i dette segmentet i fjor, mens DAF på sin side hadde en sterk tilbakegang på et lavt nivå.
16,0 – 21,9 tonn
Over 16 tonn er det de svenske merkene som dominerer. Scania har byttet plass med Volvo siden 2012, og begge har nå en markedsandel over 30%. Mercedes-Benz på 3.-plassen har noe nedgang, som trolig må tilskrives at merket kunne levere nesten bare Euro 6-biler i fjor. De øvrige ligger på samme nivå som i 2012.
22 tonn og tyngre
Dette er prestisjeklassen, både fordi bilene er størst og fordi segmentet er mest dominerende. En skikkelig sluttspurt førte til at Volvo ble markedsleder svært knepent foran Scania. Til sammen har de svenske merkene over 75 % av denne vektklassen. Mercedes opplevde noe tilbakegang, som trolig skyldes Euro 6-problematikken. MAN havnet på samme nivå som i 2012. Størst prosentvis fremgang opplevde DAF, men fra et så vidt lavt nivå at det er langt frem til å kunne true 4.-plassen til MAN. Både Iveco og Renault opplevde tilbakegang.
Et spenningsmoment fremover er om de mange registreringene i desember 2013 går ut over januar 2014.