Danske Mærsk planlegger en storstilt satsing på lagerbygg. Her hovedkontoret i København.

Skal bygge lager for tosifret milliardbeløp

Danske Mærsk vil styrke seg i hele logistikk-kjeden og skal oppføre lagerbygg i stor skala.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De fleste forbinder Mærsk med store containerskip og containere. Det er de selvsagt fortsatt, men samtidig jobber det danske gigantkonsernet aktivt med å styrke sin virksomhet på landjorda.

De neste fem årene vil Mærsk investere store beløp i lagerbygninger i Europa. Regionsjef Europa for A.P. Møller-Mærsk, Karsten Kildahl, sier til danske Børsen at det planlegges å investere «et tosifret milliardbeløp» på denne satsingen. Det er et klart uttrykk for at Mærsk vil tilby sine kunder en samlet transportpakke som binder sammen logistikk-kjedene.

Skal mangedoble arealet

Ved inngangen til 2021 hadde Mærsk kun rundt 200.000 kvadratmeter lagerbygg i Europa. Selskapet forventer en årlig vekst på 40 til 50 prosent de neste fem åren, og vil i 2026 ha rundt 1,5 millioner kvadratmeter lagerbygg, opplyser Børsen.

- Lagerbygningen er jo et bindeledd mellom de varene som våre kunder får fraktet fra fabrikker, og de varene kunden sender til sluttbrukeren. Nå styrer vi hele operasjonen for kunden på begge sider av lageret, så derfor er det en utrolig viktig komponent i vår strategi, sier Kildahl.

Blant byene Mærsk planlegger lagre i, er Barcelona i Spania og Duisburg i Tyskland.

DSV satser også

Også Danmarks andre logistikkgigant DSV følger en lignende strategi. Ifølge Fremtidens Logistik skal DSV oppføre 20 nye automatiserte logistikkanlegg i Europa, Amerika og Asia. Et av anleggene i denne satsingen som allerede er i drift, er DSVs nybygg i Vestby. Målet er blant annet å møte etterspørsel fra netthandelsaktører.

- Med DSV Fulfillment Factory trenger ikke virksomheter å være multinasjonale for å få en automatisert, konkurransedyktig og effektiv lagerbygning, sier Ronald Poort, executive vice president i DSV.

Andre DSV-anlegg av typen som er i drift finnes i Kolding (Danmark), Helsinki (Finland) og Venlo (Nederland). Planlagte lokasjoner er Northamptonshire (UK), Duisburg (Tyskland), Barcelona (Spania), Toronto (Canada), København (Danmark) og Stockholm (Sverige), ifølge Fremtidens Logistik.

Powered by Labrador CMS