Miljøprisen til PostNord
- Bedriften har en helhetlig miljøstrategi i alle ledd av virksomheten, flere konkrete resultat å vise til og er en inspirator for de store.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det står i det i juryens begrunnelse for å tildele PostNord NHO Logistikk og Transport sin miljøpris for 2022. Utdelingen skjedde under festmiddagen på Transport & Logistikk på Gardermoen mandag kveld.
PostNord er Nordens største transport- og logistikkforetak og har en viktig rolle i arbeidet med å redusere bransjens klima- og miljøutslipp, - en rolle de tar seriøst. Med en overordnet konsernstrategi, og konkrete miljøtiltak i både distribusjon og på terminal utmerker de seg som en forgangsbedrift på dette feltet. PostNord er også engasjert i flere forsknings- og innovasjonsprosjekt knyttet til grønn omstilling.
Etter å ha nådd målet med å redusere PostNord sine CO2 utslipp med 40 % i 2020, sammenlignet med 2009, er det laget en ny, og enda mer ambisiøs bærekraftstrategi som skal gjøre PostNord fossilfri innen 2030.
- Vi er glade og stolte av denne prisen. Samtidig er dette også en bekreftelse på at vi så langt har lyktes med vårt miljø- og bærekraftsarbeid. PostNord-konsernet leder arbeidet med omstilling til fossilfritt i 2030. I Norge har vi hatt stort fokus på bilparken, da det er her det meste av vårt CO2-utslipp stammer fra. Videre erkjenner PostNord at vi ikke klarer denne omstillingen alene, hvor vi har engasjert oss i prosjekter som vi mener gagner bransjen, sier PostNords miljøsjef, May-Kristin Willoch som mottok prisen på vegne av selskapet.
Miljøprisen ble første gang utdelt i 2009 og har som formål å stimulere til utvikling og spredning av kunnskap om bærekraftige, nyskapende logistikk- og transportløsninger.Juryen består av Kjell Werner Johansen, ass. direktør TØI, Per Øyvind Langeland, avdelingsdirektør NHO, Sigrun Aasland, daglig leder ZERO og Are Kjensli, adm. direktør NHO Logistikk og Transport