LOGISTIKKOMRÅDE: I Brevika lik nord for Tromsø sentrum ligger logistikkaktørene på rekke og rad, og nå kommer det oppgradert container- og roro-terminal her.

Gjør storinvestering i Tromsø

Med Nord-Norge-linjen på vei, klargjør Tromsø Havn et oppgradert containerareal i Breivika.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

KLARGJØRES: Dette området i Brevika er avsatt til den oppgraderte container- og roro-terminalen.

En oppstart av Nord-Norge-linjen koordinert med Nordlandsbanen åpner opp for en bærekraftig og konkurransedyktig godskorridor mellom Oslo og Tromsø basert på containere. Om ambisjonene til rederiet innfris vil det overføres betydelige mengder gods fra vei til sjø og et stort antall vogntog fjernes fra veinettet.

– Vi er klare til å til å ta imot ruten når de starter opp. I tillegg har vi startet prosjektering av et nytt containerareal i Breivika med betydelig kapasitet, ny kai og ro-ro-rampe. Dette er en betydelig investering, i størrelsesorden 100 millioner kroner, og her vil Nord-Norge-linjen sammen med andre rutegående kystfartøy kunne tilbys effektive logistikkløsninger, samarbeid med andre aktører i logistikk-kjeden og ikke minst konkurransedyktige priser, sier forretningsutvikler i Tromsø Havn, Erling Bangsund til MT.

Anlegget vil om alt går etter planen stå klart tidlig i 2023, og konkurranse om å utføre arbeidene er utlyst. Terminalen ligger i Breivika, i nær tilknytning til terminalene til Posten/Bring, DB Schenker, PostNord og andre store logistikkaktører. Rundt 22.000 m² er satt av til formålet, og det skal etableres 70 meter ny kai.

– For næringslivet i Tromsø og ikke minst i Nord-Norge vil dette bidra til økt konkurransekraft, forsyningssikkerhet og nye transportmuligheter. I vår kontakt med næringslivet etterspørres denne ruten og mange påpeker bærekraften i en slik mulighet. For Tromsø Havn vil en gjenåpning av korridoren bidra til at vi kan nå våre mål om å styrke sjøtransportens rammevilkår og overføring av gods til sjø på en miljøvennlig måte, sier Bangsund.

Powered by Labrador CMS