Aktiviteten ved havnen er et termometer for hvordan det går med næringslivet i regionen. Dette viser at industrien gjør det bra. Ting henger sammen, sier styreleder i Mo i Rana Havn, Tor-Arne Strøm.

Høyere volum og færre skip

Havnesjef Bjørnulf Tverå og styreleder Tor-Arne Strøm i Mo i Rana Havn KF sier til lokalavisen Rana Blad, at de er svært fornøyd med tingenes tilstand.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I 2021 ble det håndtert 3,94 millioner tonn med gods over havnens kaier på henholdsvis Bjørnebærvikodden, Rana Industriterminal, Rana Gruber, Helgeland Plast, Toraneskaia og Bulkterminalen. Veksten var på fem prosent sammenlignet med året før.

Det er færre, men større, skip som anløper Mo i Rana.

- Det betyr at det settes inn større skip i trafikken av havnen. Det viktigste er ikke antallet skip, men mer volum, poengterer Tverå.

Hardt rammet

Tallene for 2021 er betydelig bedre enn inngangen av 2020. Den gang ble havnen og enkelte andre bedrifter hardt rammet av stansen hos spanskeide Ferroglobe Mangan Norge AS i Mo Industripark. Ferroglobe en av verdens største produsenter av ferro- og silikomangan.

Den gangen var det så liten inntjening at det spøkte for jobbene til flere av de ansatte. Slik er det ikke lenger i Mo i Rana Havn.

Tar tempen

- Aktiviteten ved havnen er et termometer for hvordan det går med næringslivet i regionen. Dette viser at industrien gjør det bra. Ting henger sammen, sier Strøm.

Havnesjef Tverå forteller at tallenes tale for de tre første månedene av 2022, viser at oppgangen i antall tonn fortsetter.

-Vi opplever også at det blir flere anløp. Dette er svært gledelig, sier han til lokalavisen.

Powered by Labrador CMS